Ühe minuti loeng: kas riiklik ideoloogia murrab õpetajate vaimu?

Foto: Priit Mürk/ERR

Õpetajad jätkavad võimaluste piires enda väärtuste järgimist iga ühiskonnakorra ajal, leiab Tallinna Ülikoolis doktorikraadi kaitsnud Mare Sadam. Samas võivad kohanemismehhanismid inimeseti märgatavalt erineda.

Kas õpetaja viib oma töös ellu valitseva süsteemi väärtusi? Valitsejad on kasutanud kooli ja õpetajaid uue põlvkonna sotsialiseerimiseks oma ideoloogia järgi iga ühiskonnakorra ajal on. Nii võiks eeldada, et õpetajad, kes mingil perioodil koolis töötavad, õpetavad ka sel perioodil valitsevat ideoloogiat.

Aga kas see ikka on nii?

Õpetajate väärtused ei pruugi alati riigijuhtide väärtustega kattuda, ehkki võivad. Õpetajate tegelike väärtuste kujunemise puhul tuleb arvestada nende elukogemusi, eriti kogemusi üleskasvamise ajast. Pelgalt süsteemi surve tõttu õpetajate väärtused ühiskonna väärtushinnangutele vastavaks ei muutu. Kui õpetaja pooldab ühiskonnas kehtivaid ideoloogiaid, siis on need tema enda väärtused, mis lihtsalt kattuvad ühiskonnas kehtivaga.

Ilmselt nii lapsevanemad kui ka kohalik kogukond, kellel on ootused haridusele, huvitub vastusest küsimusele, kas õpetaja viib oma töös ellu valitseva süsteemi ideoloogiaid. Näiteks praegugi, taasiseseisvunud Eestis, on paljud inimesed huvitatud sellest, kas nõukogude ajal õpetanud õpetajad kannavad edasi nõukogudeaegseid väärtusi.

Minu uurimusest selgub, et iga ühiskonnakorra ajal jätkavad õpetajad võimaluste piires enda väärtuste järgimist. Väärtuste vastuolu puhul võivad mõned õpetajaist koolist lahkuda, kuid ka nendest, kes tööd jätkavad, ei saa eeldada, et nad on ideoloogia järgijad.

See, kuidas õpetajad ühiskonna väärtustega kohanevad ning mil viisil nad ideoloogia kontekstis toimivad, on mitmekülgsem kui vaid vastuhakk või valitseva ideoloogia pooldamine. Näiteks võivad õpetajad oma töös rõhutada ainult seda osa kehtivast ideoloogiast, mis nende enda väärtustega kattub ja eirata teistsuguseid.

Õpetajad võivad ka täita vastuolulisi ühiskonna nõudmisi, aga samas avalikult tunnistada, et teevad seda vaid olude sunnil. Totalitaarse ühiskonnakorra ajast on mitmeid selliseid näited, kus õpetajad jätsid ühiskonna väärtuste järgimisest mulje vaid väliselt ning omandasid nii väärtuslikud kogemused põhiväärtuste säilitamisest.

Õpetajate kohanemis- ja toimimisviiside uurimine aitab mõista peidetud mehhanisme, mis kaitsevad püsiväärtusi hariduses iga ühiskonnakorra ajal. See on tähtis, sest ehkki üks õpetaja on süsteemiga võrreldes väga väike, on tema roll väärtuste vahendajana ühiskonna ja lapse vahel väga oluline.

Tutvu Mare Sadama doktoritööga "Ühiskonna väärtuste murdumine Eesti õpetajate tööelu narratiivides: eluajalooline uurimus" Tallinna Ülikooli digikogus.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: