Elektriautode tootmist pärsib nende liigne nutikus

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Elektroonikatööstuse jaoks pole tegemist puudujäägiga. Sest neil on pikk ja klientidest rikas lett. Autor/allikas: Scanpix/imago/Christian Ohde

Covidi-pandeemia tõttu vähenenud elektroonikakomponentide tootmine või nende mujal kasutamine aeglustab elektriautode kasutuselevõttu. Näiteks hindab Fordi kontserni finantsjuht, et elektroonikakomponentide nappuses võib jääda tootmata iga viies auto, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Järgmise auto ostmisele mõeldes peab olema koht võimalikule elektriautole. Poolt ja vastu argumentatsiooni lisandub iga kuu midagi uut. Tegemist ei ole mõistatusega, vaid nähtusega milles on puudu lihtsast infost. Leitav vastus selge ja kõigile sobiv. Müsteerium sobiks kirjeldusena paremini. Informatsiooni on palju ja seda tuleb juurde. Ainult, et vastus ei muutu selgemaks, vaid veelgi rohkem vaieldavamaks. Ükskõik millise otsuseni keegi ka ei jõuaks, võib vastu panna väite või isegi mitu, mis muudavad selle valeks ja ekslikuks.

Leidub kolmaski variant. Väsitava juurdlemise tulemusel selle peale kohe ei tulegi. Kahevõitluse järel mõtete puhastamiseks on vaja pausi. Tuleks aeg maha võtta. Üllatava abi allikaks on osutumas IT-tööstus.

Olgu olukorra kirjeldamiseks näiteks laetud akuga elektriauto sõidu kaugus. Müügi huvides esitatakse ideaalne, et mitte öelda teooriast lähtuv arv. Ega ostja ei suuda ju armumise hetkel liiga paljudele detailidele mõtelda, kuigi peaks. Elektriautos on kõik elektriline. Sõites pimedas, külmas ja vihmaga kulub akus hoitavat ressurssi mujalegi, kui edasi liikumisele. Sõit võib jääda päikeselisest päevast lühemaks.

Päikeselise olustiku metafoor kordub arvutite ja nutiseadmete maailmas. IT-tööstus suudab igal aastal paisata turule uuemat ja nutikamat tehnoloogiat. Uutes asjades on tuksumas üks või mitu protsessorit, hulganisti mälu ja muud mikrokiipidesse peidetud loogikat. Siit siis viide ilusale ilmale. Omamoodi tormihoiatuse pakkus Bitcoin. Kübervääringu väärtuse kasv stimuleeris allutama arvutiparke kaevandama matemaatilist "maaki".

Parimal moel sobisid selleks graafikakaartides kasutatavad protsessorid. Arvutimänguhuvilisi tabas ebameeldiv üllatus, kui uue põlvkonna graafikakaartide partiid lendasid vabrikutest tšarterlennukitega mitte tuntud kaubandusettevõtete suunas, vaid mingite arusaamatute adressaatide poole. Need olid küberraha kaevandavad arvutifarmid. Vabrikute võimekusest ei piisanud modernse ajastu tehnoloogianälja rahuldamiseks.

Auto valimise teemaga seoses hoiatavad praktiliselt kõik suured autotootjad, et nad on sunnitud tootmismahtusid vähendama. Pärsitud on isegi kõige populaarsemate mudelite tootmine ja töötajaid saadetakse palgata puhkusele. Põhjus on elektroonikakomponentide nappus. Pooljuhtseadmetest sõltuvate ja nutikamale elektroonilisele juhtimisele üle viidud sõidukite valmistamiseks napib osi.

Kõikides valdkondades ollakse vanast tehnoloogiast loobumise faasis. Seni edukaid tooteid püütakse viia digitaalsele platvormile. Arvutusliku võimsuse kasvu toel luuakse täiesti uusi tooteid. Näiteks kõik, mis puudutavad visualiseerimist, virtuaal- ja liitreaalsust. Neid protsesse muundavad tehisintellekti kasutusele võtmisega seotud püüdlused jne. Nii nagu elektrisõidukis tarbivad kõik talitlused aku tootlikkusega piiratud elektrit, tarbib nutikuse revolutsioonis rüplev maailm transistoride piiratud tootlikkust.

Senine edu oli pimestav. Nüüd asutakse tühjenevale akule sarnases olustikus. Omal moel on süüdi ka koroonaviirus. Kodudesse isoleeritud elanikel puudus uue auto ostmise isu. Selle tulemusel vähendasid tootjad tootmismahtusid ja tellisid vähem autode ehitamiseks vajalikke komponente, sealhulgas ka elektroonikat. Seepeale võttis elektroonikatööstus tootmisliinidelt autodele mõeldud elektroonika ja asus rahuldama kaugtööle suunatud tehnoloogia kasvavat nõudlust.

Suvel andis pandeemia korraks järele ja autosalongidele toreda üllatusena tormas osa rahvast uut sõidukit ostma. Autovalmistajad asusid tootmist kasvatama, kuni avastasid uue pudelikaela. Ford kontserni finantsjuht hindab, et elektroonikakomponentide nappuses võib jääda tootmata iga viies auto. Rahas jääks alanud aastal saamata 2,5 miljardit dollarit. Oluline summa, mida firma vajab tootmise üleviimiseks uuele, elektriautode põlvkonnale. Üleilmsele autotööstusele ennustatakse koguni 61 miljardi dollari suurust puudujääki.

Elektroonikatööstuse jaoks pole tegemist puudujäägiga, sest neil on pikk ja klientidest rikas lett. Neil on kliendid, kes tasapisi harjuvad kasutama elektroonilisi kanaleid argiste ja töiste ülesannete lahendamiseks, sest tööstus rahuldab just sellega seostuvalt kasvavat teenuste sektorit. Ühel vabamal hetkel vaagides küsimust, milline võiks olla järgmine auto, võidakse avastada kolmanda vastusevariandina, et järsku seda polegi vaja.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: