Elektriautod pumpavad algaval kümnendil naftaärist sadu miljardeid dollareid ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Naftaga seotud tulude vähenemise probleem ei jäta puutumata ka demokraatlikke riike.
Naftaga seotud tulude vähenemise probleem ei jäta puutumata ka demokraatlikke riike. Autor/allikas: Zbynek Burival/Unsplash

Värske raporti kohaselt kaob juba ainuüksi algava kümnendi jooksul arengumaades kasutusele võetavate elektrisõidukite tõttu naftaärist aastas 250 miljardit dollarit, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Lõppeval aastal hinnatakse, et iga kümnes Euroopas müüdud uus sõiduauto on elektripistikuga. Järgmisel aastal oodatakse elektrisõidukite müügi suurenemist poole võrra kui juba umbes iga seitsmes uus auto kasutab elektrivõrgust saadavat energiat. Nende hulka loetakse ka hübriidajamiga sõidukid, millel on pistik akude laadimiseks.

Automaaks peetud USA-s ennustatakse elektrisõidukite müügile koguni 70-protsendilist kasvu. Samas ei ole uue põlvkonna sõidukid ameeriklaste seas vana mandriga võrreldaval populaarsuse tasemel, sest võrreldes Euroopaga oli uute autode müügist pistikuga mudeleid vaid 2,3 protsenti. Järgmiseks aastaks usutakse jõudvat 3,5 protsenti. Olgu lisatud, et lõppeval aastal ennustatakse USA-s uute kergsõidukite müügiarvuks umbes 13–14 miljonit autot. Neist ligikaudu 350 000 peaks olema elektriajamiga.

Maailmas müüdi sama palju pistikuga elektrisõidukeid pelgalt septembris. Siiski, tegemist on rekordilise kuuga. Võrreldes aasta taguse septembriga on kasv 91 protsenti. Samas võib olla üpris kindel, et sellised rekordid ületatakse suhteliselt kiiresti.

Millisele kuule ostubuum satub, võib sõltuda koroonaviirusest. Käesoleva aasta lõpuks usutakse, et maailmas ületab uue põlvkonna autode müük nelja miljoni piiri ja moodustab kõikide uute sõidukite müügist 4,9 protsenti ehk elektriajamiga on umbes iga kahekümnes uus auto.

Euroopa suhteliselt suure edumaa taga on käesoleva aasta algusest autotootjatele kehtima hakanud saastekvoot. Etteantud norme mitte täites võib autotootjat ähvardada kuni paari miljardi euro suurune trahv. Keskkonda kaitsva imperatiivi tõttu suurendasid siinse turu autotoojad elektrisõidukite osakaalu kavandatust kiiremini. Ilmselt oleks nii mõnigi tootja esmalt veel amortiseerinud sisepõlemismootoriga sõidukite põlvkonda tootvat kapitali.

Lisaks loodusele oli tõukest kasu lõpptarbijatele. Enam ei saa tootjad oodata ja nad peavad uute klientide endale saamise nimel veelgi kiiremini tegutsema. Võrreldes eelmise, 2019. aastaga osteti Euroopas elektriautosid üle kolme korra rohkem. Hüppelise kasvu põhjusena nähakse saastedirektiivi mõju.

Isegi kui elektrisõidukit võrreldakse ratastega tahvelarvutiga, erineb autoäri nutitelefonide müügist. USA näitel saavutab elektrisõiduki mudel suurima läbimüügi kolmandal aastal, samas kui elektrisõidukite osakaalu tõus autode müügis rajaneb kõige värskemate mudelite turundamisega kaasnevale ostuisu kasvule.

Sestap on oluline arvestada, et järgmisele aastale ennustatakse vähemalt paarikümne uue automudeli lisandumist. Uute mudelite lisandumise tempo kasvab, sest elektrisõiduki valmistamine on odavam ning kiirem.

Akudesse kogutav sõiduenergia peab mõjutama nafta kasutamist. Aastas kulub reisijate veole iga neljas fossiilse kütuse liiter. Värske raport peab võimalikuks, et alanud kümnendi jooksul pelgalt arengumaades kasutusele võetud elektrisõidukid eemaldavad naftaärist aastas 250 miljardit dollarit.

Raporti hinnangul langetaks 48,9 miljoni elektrisõiduki lisandumine maailmas tarbitavat naftat miljon barrelit päevas. Alustuseks kirjeldatud uue põlvkonna autode müügi kasvuga arvestades jõutakse nimetatud tähiseni alanud kümnendi teisel poolel. Sama ennustuse järgi ootab globaalse naftaäri kasvu -70-protsendiline korrektuur.

Nafta müügiga majandavatest riikidest on paljud kaldunud diktatuuri. Maast odavalt võetav vara ei motiveerinud neid arendama muud tööstust. Samas motiveeris raha ja selle hoidmiseks võimu kontsentreerima väheste valitute kätte. Arvatavalt põhjustavad elektrisõidukid neis riikides poliitilist rahutust.

Naftaga seotud tulude vähenemise probleem ei jäta puutumata ka demokraatlikke riike. On ju oluline osa riikide tuludest seotud kütuse aktsiisidega. Võimalik, et teine tagasilöök seostub autode müügi aeglustumisega kui teedel vuravad vanema generatsiooni autod, millede omanikud ootavad sobivamat hetke elektrikultuuriga sõidumaailma astumiseks.

Hiinas hinnatakse elektrisõidukite lisandumisega nafta pealt kokku hoitavaks summaks umbes 80 miljardit USD/aastas. India puhul on vastav näitaja 35 miljardit USD. Tänu millele peaks maailma turu autokütuse hind püsima madalana, mis omakorda hoiab sisepõlemismootoriga autode sõidu odavana. Paralleelse arenguna hoogustub kohalik elektriks muudetav taastuvenergia tootmine ning arendatakse välja akude toitmise taristu. Seejärel on üpris raske otsustada sumbutiga auto kasuks.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: