Maailm ei jõua elektriautodele piisavalt akusid toota

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Elektriauto Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Rahvusvahelise energiaagentuuri hinnangul vajab autotööstus oma 2025. aastaks seatud eesmärkide saavutamiseks 1000 GWh jagu akusid, praegune tootmisvõimsus moodustab sellest aga vaid kolmandiku, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Eesti Energia müüs kodumaa tarbijatele eelmisel aastal 3 927 GWh elektrienergiat. Möödunud, 2020. aasta talv oli soe, aga elu viiruse tõttu külmunud. Võrreldes aasta varasemaga langes elektri tarbimine üheksa protsenti. Jäägu need koduse elu tunnetamise arvnäitajad järgmise teema mõõdustikuks.

Maailma autotööstus kavandab tulevikku, milles võtavad keskse koha elektrisõidukid. Pariisis asuva valitsustevahelise energiaküsimustega tegeleva rahvusvahelise energiaagentuuri (IAEA) hinnangul vajab autotööstus 2025. aasta eesmärkide saavutamiseks aastas uusi akusid mahus 1000 GWh. Ümberöelduna peaks aasta jooksul poes viibimise ajaks mahtuma elektrisõidukitesse neljandik meie aastasest elektritarbimisest. Paraku on praegu akutootjate aastane tootmisvõimsus umbes 320 Gwh.

Üle-eelmisel aastal müüdi 2,1 miljonit elektrisõidukit. Aasta oli rekordiline ja ületas varasema aasta rekordit. Kasv jätkub – 2019. aasta lõpuks sõitis maailma teedel 7,2 miljonit uut elektriajamiga autot. Rekord küll, aga tegelikult on see suhteliselt tagasihoidlik näitaja. Samas varjab see suurt probleemi. Esmalt aga väiksusest, uute autode müügist moodustasid elektrimootoriga sõidukid kõigest 2,6 protsenti. Maailma teedel sõitvatest autodest moodustavad need ühe protsendi.

Ebamugava, kuid ajakohase võrdlusena võib võrrelda müügi kasvu autoga nakatumisesse. Elektrisõidukite populaarsus sarnaneb Covid-19 pandeemia algusajaga. Ajale, kui viirust võõristati, pidades seda ruttu mööduvaks ja püüdes ühtesoodu vana elukorralduse juurde tagasi pöörduda. Erinevalt viirusest ei soovi keegi end elektrisõidukite vastu vaktsineerida. Pigem püütakse autoäri kaudu elavdada majandust ja luua uut tarbimist. Sestap on oodata pigem tormilist epideemia laienemist.

Uut tarbimist peab kiiremas korras kasvatama juba pelgalt autotööstuse enda püsimise nimel, luues ühtlasi riikidesse uusi tooteid ja teenuseid. Peamiselt elektrienergia autodesse vahendamisega seotud valdkondades. Sellest ka viide energiaagentuuri viide akutööstuse tootmismahtude suurendamise vajadusele, et sektoris toodetud elektri saaks suunata transpordi teenistusse.

Järelikult, kui praegu suudetakse toota aastas akusid umbes kümnendikule Eestis aasta elektrienergiavajadusest, peab see näitaja lühikese ajaga jõudma tasemeni, kus kogu Maarjamaa aastase elektrikasutuse saaks talletada müügisalongides ostjat ootavate autode akudesse.

Peamised akutootjad asuvad Lõuna-Koreas, Jaapanis ja Hiinas. Tesla USA Nevada osariigis asuva Giga-akutehase a aastane tootmisvõimsus on 35 GWh. Siingi võib lasta väikesel näitajal end eksitada. Vaatama peab tulevikku, sest nii väikeseks akutootjaks Tesla jääda ei saa. Firma kavatseb käesoleva kümnendi lõpuks suurendada akude tootmisvõimsust kolme teravatt-tunnini ehk kolmveerandini meie aastasest elektritarbimisest. Ehitusjärgus on 100–200 GWh tootmisvõimsusega tehased Texases ja Saksamaal Berliinis.

Huvitav, mida kavatsevad teha ülejäänud, Teslast suuremad autotootjad. Tesla ei küündi oma müügimahult isegi esimese paarikümne esitootja hulka. Investorite usk Tesla plaanidesse, mis kajastub firma börsiväärtuses, tõukas aga eelmise aasta suvel toona maailma väärtuslikuma autotootja Toyota troonilt. Järelikult peavad autotootjad midagi oma väärtuse kasvatamiseks ette võtma.

Tootmismahtudelt maailmas esikoha nimel rivaalitsevad rind-rinnalt Toyota ja Volkswagen. Paaril viimasel aastal on edu saatnud Saksa firmat. Positsiooni peab kaitsma. Volkswagen kavatseb 2023. aastal toota miljon elektrisõidukit ja kasvatada mahu 2025. aastaks 1,5 miljoni sõidukini. Akude olemasolu tagamiseks rajab firma lähiaastatel Euroopasse kuus akuvabrikut. Neist igaühe tootmismaht on 40 Gwh.

Tehaste loomisel arvestatakse, et firma saaks uuesti ümber töödelda üle 95 protsendi kasutuse lõpetanud akudest. Majandusarvestuses peaks see langetama akude hinda kuni poole võrra. Arvestades, et antud komponent moodustab märgatava osa auto hinnast, peaks elektrisõidukite hinnad langema ja nakatumine hoogustuma.

Euroopa Liidu juhtimisstrateegiad näevad ette 2025. aastaks Hiina järel maailma teiseks suurimaks elektrisõidukitele akusid tootvaks majandusüksuseks olemist. Plaan on tagada akud seitsmele miljonile autole aastas. Seega rohkematele kui Euroopas toodetakse. Plaan on asuda akusid müüma teistele maailma autotootjatele.

Kas meile tuleb akuvabrik? Väheusutav, sest läheduses peaks keegi autosid valmistama. Igatahes peame arendama laadimistaristut, sest elektritarbimine hakkab suurenema.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: