Tesla peibutab kopeerijaid nagu mesi kärbseid
Rekordilisse kõrgusesse kasvanud Tesla aktsiapaki väärtuse valguses võib oodata peagi suuremat lahenduse kopeerijate lainet, ennustab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port. Kogemuse põhjal tuleks mõelda aga juba uutele innovatsioonidele, näiteks summutite utiliseerimisele.
Paistab, et auto on järgmine Facebook. Arengutes paistab palju ühist, välja arvatud üks tahk. Enne seda detaili olgu meenutatud, kuidas maailm reageeris, kui seni kõigile võõras sotsiaalmeedia tegelane hakkas paistma tegijana. Rahast räägiti kõige rohkem, eriti selle kiirest teenimisest. Rikastumise lootuses asuti eeskuju matkima. Innovatsioon asendus kinnisideega, mis ei lasknud enam muule mõelda. Järgi või paremini tegemine näis lihtsana, vähemalt alguses võiski olla. Oma Facebooki tehti igal pool, isegi meil, Eestis.
Raha otsib pidevalt sobivat partnerit. Mõnikord lihtsalt turvalisuse pärast, enamasti teeb see seda siiski paljunemise sooviga. Börs on selline ettevõtluse geenide näitamise lava, kus rahal lubatakse valida lühemaid ja pikemaid suhteid. Jättes intellektuaalsemad seiklused inetute pardipoegadega kõrvale, on mängu reeglid reflektoorselt lihtsad. Suuremad skoorivad rohkem.
Suurus on vaataja silmades. Leidub ka universaalsemaid mõõdikuid. Näiteks ettevõtte väljastatud väärtpaberite väärtus mõõtmise hetkel. Vastavalt sellele sünnib isegi tahtmatult edetabel, mille tipus asub kõige väärtuslikum. Seda küll mitte objektiivse tõena, vaid usuna. Seda toetavad kindlasti mitmed rohkem objektiivsed asjaolud turuosa suuruse, käibenumbrite, konkurentsi jmt näol. Sellest omakorda käivad läbi subjektiivsuse masinast kuni binaarse jah-ei, meeldib-ei meldi otsuseni.
USA firmadest oli veel eelmisel nädalal suurimaks Apple, siis tulid Microsoft, Amazon, Google ja Facebook. Alates reedest tõukas Tesla Facebooki viie parima seast välja. Lisaks ilutseb Facebooki nime taga soovitus aktsiad müüa, kui Tesla omi julgustatakse ostma. Olukord ei tähenda kaugeltki Facebooki ajastu lõppu. Seoses Trumpi tsenseerimise ja poliitiliselt pingelise olukorra tõttu jäägu see teema subjektiivsele mängumaale.
Tesla väärtuse tõus tegi ühtlasi Elon Muskist maailma rikkaima inimese, seda küll paberil kokku arvestatuna. Niipea kui ta hakkaks omi aktsiaid rahaks vahetama, võib arvata, mida teevad veel miljon investorit. Seega on kogu Tesla väärtus pigem sümboolne.
Sümbol on midagi, mis tähistab või seda mõistetakse idee, objekti või millegi suhestumise peeglina. Tesla idee on transpordivaldkonna revolutsioon ja objekt elektriauto. Suhe tähendab, et Tesla turuväärtuse eest saaks osta Fiat-Chrysleri, Fordi, General Motorsi, Volkswageni, BMW ja raha jääks veel üle näiteks Ferrari üles ostmiseks. Ühesõnaga, Tesla on suhteliselt väärtuslikum kui ülejäänud vilunud autotootjad.
Samuti on see väärtuslikum kui Facebook. Siit siis õigustatud ootus, et Tesla on järgmine Facebook ja seda asutakse kopeerima. Oodatavalt tehakse seda ka Eestis. Elektrisõiduki valmistamine on suhteliselt lihtne, suurusjärgus paarkümmend liikuvat osa sisepõlemismootori paari tuhande vastu. Koostetöö vajab umbes poole väiksemat vabrikupinda ja kolmandiku võrra vähem töötunde. Akusid ei pea ise tootma, sest neid ja elektrimootoreid valmistatakse nagunii Hiina-Korea-Jaapani teljel.
Arendajale jäävad peamiselt kere disainimine ja turundustöö. Paljuski just nagu Facebooki kopeerides. Keegi ei pidanud ju arvutit ega tarkvara leiutama. Põhiline oli teenuse disain. Seegi meenutas suuresti Facebooki, mida võiks isegi Eestis teha. Nobe Cars tegigi juba oma elektrisõidukiga algust.
Siin sarnasus Facebooki kopeerimisega katkeb. Maailmas on palju autotootjaid ja enamik suurimatest umbes sajandi vanused. Kõik soovivad jätkata, kuid jätkata saab uut tehes ja vanast loobudes. Seetõttu räägitakse nullsumma mängust. Sisepõlemismootoriga sõidukeid ja elektrisõidukeid ei tasu samal ajal toota, sest ühed võtavad teise turuosa. Omanike mass ei kasva.
Norras moodustasid eelmisel aastal uute autode müügist juba pooled elektrimootoriga. Kuna vanade tegijate vanamoodi tootev kapital tuleks kiiresti seisma panna, peavad nad kahjude minimeerimiseks panustama jõuliselt elektrisõidukitele. Kodumaal oluline tööandja olles lisandub protsessi veel poliitiline surve. Muu hulgas nõuab lisaks Euroopa Liidu poliitika käimasoleva kümnendi viie aastaga uute autode õhusaaste vähendamist 15 protsendi võrra ja järgneva viie aastaga veel 37 protsenti.
Siin langeb Tesla järgi tegemine uuesti kokku Facebooki tegemisega. Pea kõik koopiad surid välja. Mõte oli ilus, võib-olla isegi teostus, aga jõudu oli vähe ja mis eriti oluline – jäädi hiljaks. Sestap tasub mõelda Tesla tegemise asemel vana põlvkonna autode ja kaasuva tehnoloogia utiliseerimisega seotud innovatsioonile. See pole nähtamatuna arvutisse surema jäetud tarkvara, vaid gigantne hunnik summuteid.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"