Reuters: Apple'i isejuhtiva auto tootmine algab 2024. aastal

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Ametlikult ei peakski nagu kogu projekti eksisteerima. Eksisteerivad vaid infokübemete põhjal loodud fantaasiad. Autor/allikas: SCANPIX/REUTERS/MIKE SEGAR

Aastaid paksu saladusloori varjus auto loomisega tegelenud Apple võib oma esimese isejuhtiva auto tänavatele tuua 2024. aastal, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port uudisteagentuuri Reuters.

Kuidas nimetada saladust, mis ei ole kellelegi saladus, aga mida kõik peavad saladuseks? Vastus võiks olla Apple'i auto. Aastate eest nimest arvutifirma osa eemaldamisega ja pelgalt Apple'i all äri edendamise taga oli pakutavate toodete ja teenuste valiku laiendamine. Neid lisanduski mitu, kõik eeskujulikud. Eeskujulikud selles mõttes, et on eeskujuks, mida teised asusid järgima. Taskusse mahtuvast MP3-mängijast, telefoni ja tahvelarvutini kulges kõik tõusuteed. Isegi samade toodete uued mudelid sisaldasid palju eeskujulikku.

Tehnoloogiliste kingitustega hellitati avalikkus ära. Kui innovatsioon mõnevõrra aeglustus, hakati avaldama solvunud pahameelt. Hilisemad uuemad telefonid oli vaid natukene eelmisest paremad, aga enam mitte revolutsioonilised. Räägiti imemasina aku väsimisest, Steve Jobsi vaimu kadumisest ja telefoni innovatsiooniajastu lõpust.

Ühtlasi spekuleeriti uue võimaliku arengu teemal. Tervishoiu ja hariduse kõrval räägiti Apple'i autost. Traditsiooniliselt arendustegevust kiivalt varjavast ettevõttest lekkis siiski infot projektist nimega Titan. Kõik oli loomulikult saladus. Saladus, millest räägiti päris palju ja mainiti isegi konkreetseid nimesid, töörühma suurust jmt. Apple hoidis tuntud joont, ei vastanud küsimustele ega kommenteerinud arutelusid. Seetõttu lisasidki teemat arendanud kommenteerijad, et tegemist on saladusega.

Konkreetselt algas Apple'i salajane autoprojekt 2014. aastal. Ärge sellest muidugi kellelegi rääkige! 2018. aastal levis info, et Apple võttis tööle Doug Fieldi, kes oli varem Apple'is töötanud, kuid siirdus vahepeal elektriautode tootja Tesla palgale. Teslas töötas Doug Field asepresidendina, kelle vastutusalasse kuulusid Tesla Mudel 3 arendamise ja tootmiseks ettevalmistamisega tegelevate inseneride töö juhtimine. Apple'isse tagasi palgates määrati ta juhtima projekti Titan. See on info, mida saate vaid saladuskatte all.

Aasta hiljem lekkis teave, et Titani meeskonda vähendatakse paarisaja inimese võrra. Ühest küljest vihjas info ettevõetu suurusele, kui sellest saab vabastada nii palju inimesi, projekti ennast seejuures sulgemata. Teise võimalusena spekuleeriti olulise arendusetapi lõppemisega. Võimalusele viitasid kuuldused, et autoprojekt liideti Apple'i tehisintellekti tiimiga. Loodetavasti suudete saladust hoida!

Just äsja levis uudisteagentuuri Reuters ja Taiwanis toimuvat kajastava kohaliku majandusväljaande vahendusel uudis, et Apple tellib endale igasuguseid auto ehitamiseks vajalikke osi. Tähelepanek oli üks osa mosaiigist, mille kontuure nähes sobitati kokku teade, et firma autoprojekt on elus ja sellel on kindel tegevuskava.

Auto on mõeldud isiklikuks kasutamiseks, mitte osana kaubaveo ega takso ärimudelitest. Lisaks on sõiduk isejuhtiv. Kolmandaks sisaldab revolutsioonilist akutehnoloogiat. Viimaseks, jättes akuteema erutama tehnoloogiahuvilisi, siis Apple'i autost unistajaid peaks enim elektriseerima, et see jõuab poodidesse 2024. aastal.

Lahtiseks jääb sõiduki välimus. Oodatavalt näeme peagi veebiruumis erinevaid fantaasiaid. Tõenäoliselt telefonidega sarnasele visuaalse grammatikale allutatud joonte, pindade ning värvilahendustega. Sama usutavalt lähevad fantaasiad märgist mööda., sest praegu on veel äriplaani osad saladuseks.

Näiteks võib Apple piirduda sõiduki tehnoloogilise platvormi omamisega, mida litsentseerib autotootjatele, kes valmistavad kered ja loovad lõplikud autode versioonid. Apple'il puudub vähemalt täna vastav tootmisvõimsus. Samas on firmal hiigelkogus vaba raha, millega saaks üles osta mõne uue ajastu koidikul hätta jääva autotootja.

Kriitilisemad vaatlejad toovad eile suhteliselt suure aegluse, millega Apple'i auto valmib. Viimase kuue aasta töö tulemusel peaks esimene mudeli versioon juba valmis olema. Ajakulu ei saa siiski pidada väga tugevaks argumendiks, sest kogu projekti nagu ei peakski eksisteerima. Eksisteerivad vaid infokübemete põhjal loodud fantaasiad.

Pole ju välistatud, et Apple auto prototüübid on juba tänavatel, peidetuna inetutesse keredesse. See meenutaks inetu pardipoja muinasjuttu, kuid mäletatavasti olid Apple'i revolutsioonilise telefoni prototüübid testkasutusel paar aastat enne nende avalikkusele tutvustamist. Võrreldes lõpliku tootega olid need üpris koledad.

Apple oskab reaalsust moonutada ja saladusi hoida. Käesolev info on vaid isiklikuks unistamiseks.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: