Elektrisõidukite lai levik kuulutab maksureformi

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Elektriauto Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Kanada Saskatchewani provintsi valitsus otsustada kehtestada keskkonnasõbralikele elektrisõidukitele täiendava lõivu. USA uue administratsiooni hiljutise kliimakava valguses võib oodata teedevõrgu korras hoidmiseks ja riigiteenuste pakkumiseks maksureforme ka teistes riikides, ennustab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Rahvas teab juba vanast ajast, et tagantjärele ollakse targemad. Räägitakse, kuidas tegelikult oldi ise eesootavat varakult märgatud, aga need teised! Need teised ei pööranud piisavat tähelepanu ja nii uppus ka tema tarkus hoolimatuse ookeani. Öelduga arvestades pole antud sissejuhatusest arvatavalt grammigi kasu, et pöörata tähelepanu automaailma kaudu saabuvatele väljakutsetele.

Ometi on valdkonnas toimuva teadvustamine kasulik ka keskmise kodaniku jaoks, kuna hakkab tema elu mõjutama. Seejuures on tal juhtuvas mängida oluline roll, näiteks seoses transpordiga seotud otsuste, ostukäitumise ja poliitiliste eelistuse kaudu. Kohtume olukordadega, millel puuduvad varasemate õpetavate kogemustega omandatud lahendid. Innovatsiooniajalugu õpetab, et taolistes olukordades avastab kasuliku lahenduse üllatavalt tihti keegi väljaspoolt eriala raamidesse surutud mõtlemisega spetsialistide ringkondi.

Olgu lahendi nuputamise näiteks mõned värsked tähelepanekud. Neid võib vaadata kui mitme muutujaga lahendamatuna näivat võrrandit. Vastupidiselt sisendatud lootusetusele peaks olukord kannustama otsima lahendust, sest teame ette, et inimkonna teele sattunud probleemid leiavad mõne aja pärast mingi lahenduse. Võitjad on enamasti ajast ees.

Esimene tähelepanek tuleb Ühendkuningriigis avaldatud autode reklaamivaldkonda käsitlevast raportist. Ülevaate kriitika puudutab eksitavaid lubadusi nagu "tagasi loodusesse", "valitse teed", "aita keskkonda" ja "kaitse oma peret", mille mõjul osteti kolmveerand müüdud maastureid linnadesse. Vaatlusperioodil 2018–2020. aastal osteti maanteelt kõrvale jäävale pinnasele loodud sõiduomadustega autodest umbes 60 protsenti Londonisse. Üle kahetonniste sõidukite sõidukilomeetrid kuluvad peamiselt poes käimisele, märgib üks raporti autoritest.

Kui õpetaja tutvustab raporti tulemusi näiteks koolitunnis, peaks siira mõtlemisega lapsed arengut valeks, teades, et linnas on teed siledad ja nendelt kõrvale ei tohi triivida. Täiskasvanute elu on palju keerulisem. Selle äratundmisele kulub märgatav osa isegi täiskasvanuks olemisest.

Jäägu siin välja inimeste psühholoogia ja auto kui sotsiaalse signaliseerimise sümbol. Linnamaasturid on majanduslikult kasulikud ja isegi ühiskondlikult vajalikud. Autotootjad teenivad nende müügilt suuremat kasu. Osa kasust koguneb autosalongidele, kütusemüüjatele jne. Kõik maksavad makse, millega luuakse koole, kus õpetaja räägib lastele autodest ja autodele ehitavatest teedest.

Seevastu Kanadas otsustas Saskatchewani provintsi valitsus kehtestada täiendava lõivu keskkonnasõbralikele reisijaid vedavatele elektrisõidukitele. Tulevast oktoobrist kehtiva maksutuluga arvestatakse provintsi järgmises eelarves.

Täiendava maksustamisega tahetakse säästlike autode omanikelt saada kätte raha, mida Ühendkuningriigi näites maasturi omanikud maksavad kütuseaktsiisiga. Energiaallikast sõltumata kasutavad mõlemad sõidukid teede võrgustikku, mille ülalpidamise kulud ainult kasvavad. Samal ajal kasvab Kanadas uute elektrisõidukite populaarsus.

Uue maksu argumentatsioon on loogiline majanduslikult, aga mitte poliitiliselt. Üpris lihtne on veenda valijaid, et otsuse teinud poliitikud soosivad fossiilsete kütuste äri ja takistavad keskkonnasõbralikke protsesse. Opositsioonipoliitikud ja keskkonnakaitsjad märgivad, et elektriajamiga autod maksavad sisepõlemismootoriga sõidukitest rohkem ja nüüd karistatakse õige valiku tegijaid. Võib vaid arvata, kelle poolt oleks koolilapsed.

Samal ajal kavatseb USA uus administratsioon sätestada uutele autodele sedavõrd nõudlikud kütuse tõhususe kriteeriumid, et sisepõlemismootoriga on neid väga raske saavutada. Kava näeb ette jõuda linna ja maanteesõidu keskmisena umbes 3,5 l/100 kilomeetri kohta. Praegu tootmises olevate autode parimad tulemused on kuue liitri piiri juures.

Poliitiline eesmärk on viia kogu föderaalriigi keskmine kütusekulu järgmise viie aastaga antud kuue liitri piiri alla. Samaaegselt räägitakse riigi transporditaristu uuendamise hädavajalikkusest, mille suurusjärk on triljonites dollarites. Kuna seda raha ei saa koguda kütuse tarbimiselt, ootab iga maksumaksjat ees osalemine suures maksureformis, sest kütuselt kogutavad maksud tuleb riigi toimimise tagamiseks koguda kuidagi teisiti. Kui vaid oskaks lahendusi ette näha!

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: