Kasutatud Tesla omanikke võib tabada ebameeldiv üllatus
Oksjonilt soodsalt elektriauto soetanud omanikku tabas ebameeldiv üllatatus, kui autot paremaks muutvate uuenduste saamise asemel muutis Tesla suure osa selle funktsioonidest kasutuskõlbmatuks, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kunagi olid vaidlused tarkvara omaniku seisuse üle kuum teema. Praeguseks ollakse paljusid tõsiselt pahandanud lahendusega harjutud. Vaidlus tekkis seoses poest flopikettal või CD-plaadil ostetud tarkvaraga, kui endine kasutaja tahtis seda edasi müüa. Tarkvaratootjatele selline tegutsemisviis ei meeldinud. Edasimüümise käigus võidi müüa ju tarkvara koopiat või siis jätta endale koopia ja anda originaal uuele omanikule.
Tarkvaratootjad väitsid, et klient ei ole ostnud endale tarkvara omandiõigust, vaid ainult kasutamisvõimaluse. Seetõttu ei tohi tema taolist teenust edasi müüa. Üldsusele oli selline lähenemine uudne. Keegi ei keelanud ju näiteks poest ostetud raamatut edasi müümast. Näiliselt oli seegi jutustuse teenus.
Paljud traditsiooniliselt teisiti toimivad protsessid on muutumas osaliselt või täielikult infopõhiseks. Järelikult langeb vanade protsesside ja nendega seotud tehnoloogiate väärtus ning kasvab andmeid ja informatsiooni töötleva tarkvara väärtus. Levinud näiteks on fotograafia muutumine keemilisest protsessist digitaalseks. Sellega koos läksid vana põlvkonna masinad prügimäele ja neid tootnud firmad pankrotti.
Uue põlvkonna väärtusahelasse asusid tarkvarafirmad, nagu näiteks küllaltki kallis Adobe Photoshop. Oodatavalt asuti seda loata kopeerima, mis omakorda harjutas läbi piraatlusevastase võitluse suhtuma tarkvarasse teenuse rendina. Praeguseks on tarkvaraärist suur osa rendipõhine, poodides pakutakse karpi pistetud papitükke, millele trükitud koodiga saab veebis mängida, klient saab osta olemasolevale teenusele juurde lisasid ja kasutajad ei mõtle veebiteenuste omamisest.
Mõnes valdkonnas seisab taoline õppimise protsess alles ees. Näite leiab autode maailmast. USA klient nimega Alec ostis möödunud jõulude eel autokaupmehe käest paari aasta vanuse Tesla Mudel S-i. Kaupmees oli ostnud auto Tesla korraldatud oksjonilt. Seega oli tegu igati korraliku ajalooga ja vabrikulisadega sõidukiga.
Ainsaks puuduseks oli väike kosmeetiline viga keskkonsooli ekraanile tekkinud kollase kuma näol. See oli ka põhjus, miks müüs tootja autosid oksjoni kaudu. Tegemist oli piiratud tootmispraagiga, mille tõttu ostis tehas autod tagasi ja pani need seejärel kahjude minimeerimiseks väikese defektiga uuesti müüki. Oodatavalt püütakse taolises olukorras luua autost väärt kauba kuvand. Muu hulgas seisis müügikuulutusel, et auto varustusse kuuluvad uudsed autopiloodi ja täieliku isejuhtimise abifunktsioonid.
Alec oli ostu üle rõõmus. Olulise osa elektrisõidukist moodustab selle tarkvara. Tarkvaras esineb vigu ja seda on võimalik täiustada. Tänu sellele tehakse Tesla sõidukitele regulaarselt tarkvarauuendusi. See andis veel ühe põhjuse uue põlvkonna sõiduki üle rõõmustamiseks, sest auto omadused käivad ajaga kaasas ja võivad isegi paraneda.
Alecit tabas aga pettumus. Pärast järjekordset tarkvarauuendust kadusid autolt mainitud abifunktsioonid. Tesla mitte ainult ei saada autodesse uut tarkvara, vaid korraldab sõiduki arvutis läbivaatuse. Viimase käigus tuvastas kontrollsüsteem, et auto omanik pole ostnud autopiloodi ja isejuhtimise funktsioone. Seetõttu ei saa neid kasutada. Tesla Motors selgitas uuele omanikule, et neil on segaduse pärast kahju, aga kui Alec soovib, võib ta need funktsioonid vabalt osta. Selle eest tuleb tasuda 8000 dollarit.
Varasemast suurem osa auto omamisest on siirdumas autotootja kätte. Kui vanasti sai muuta auto omanik jõuvankri omadusi metafüüsilise mutrivõtmega, siis tänu tarkvarale on olukord muutumas. Tarkvara on tootja oma ja auto omanik võib omada autot, aga mitte tarkvara. Seda saab ta vaid kasutada. Seda loogikat ei muutnud ka asjaolu, et Tesla ise oli reklaaminud sõidukit koos kirjeldatud lisadega. Selle kohta on autot vahendanud müüjal ostu kinnitavad dokumendid.
Alec ostis auto samuti eeldades, et need omadused tulevad autoga kaasa. Ta ei saa aru, kuidas ta pole nende eest maksnud. Ta argumenteerib viisil, nagu vaieldi omal ajal seoses tarkvara ostmisega. Aleci olukord meenutab kasutatud arvuti ostmist, milles olevat tarkvara poleks tohtinud edasi müüa.
Toona oli seda raskem kontrollida, aga nüüdseks on tarkvaraomaniku võimekus arenenud. Arenema peavad õiguslikud suhted. Nende jaoks on vaja Aleci ja väidetavalt paljude teiste Tesla omanike pisikesi kriise. Võimalik, et suhe autosõitu vabanebki omamisest ja muutub teenuse kasutamiseks.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"