Elektriautode kasvav populaarsus võtab töö tuhandetelt inimestelt ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Elektriautod vajavad tüüpiliselt vähem osi, vähem tööjõudu vajavad ka tehased.
Elektriautod vajavad tüüpiliselt vähem osi, vähem tööjõudu vajavad ka tehased. Autor/allikas: SCANPIX/imago images / Jürgen Schwarz

Elektriautode kasvav populaarsus tõotab jätta töötuks kümneid tuhandeid inimesi ja sunnib otsima riike teede korras hoidmiseks uusi katteallikaid, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Tesla autokontsernil valmis Hiinas Shanghais elektrisõidukite tehas. Tehase ehitamine kestis kümme kuud ja võrreldes USA tehasega oli kulu 65 protsenti madalam. Aastavahetusel veeresid tootmisliinilt maha esimesed 15 kolmanda seeria sõidukit. Nende omanikeks said vabrikutöölised. Esialgu toodab vabrik 1000 autot nädalas. Täisvõimsuse saavutamisel lubas Elon Musk, et vabrikust väljub kolm korda rohkem elektritoitel töötavaid sõidukeid.

Hiina turg on suur. Hiinlastele meeldib osta kodumaist. Teadupärast lähtuvad sellisest poliitikast kõik valitsused. Praegu koosneb Hiinas valmiv Tesla mudel 3 umbes viiendiku osas kohalikust toodangust. Alanud aasta lõpuks kavatsetakse auto muuta 100 protsenti Hiinas valmistatuks.

Järgmine Tesla hiigelvabrik on plaanitud ehitada Saksamaale Berliini külje alla. Esimene auto peaks selle tootmisliinilt maha veerema järgmisel aastal. Tehniliselt on plaan probleemitu. Hiina tehase ehitusel löödi kopp maasse 2019. aasta alguses. Probleeme võivad tuua poliitikud. Elektrimootoriga sõidukid vajavad vähem osi. Saksamaal on sadu autodele komponente valmistavaid ettevõtteid, kelle toodangut pole uue põlvkonna sõidukites enam vaja.

Mida peaks tegema näiteks autodele õhufiltreid valmistav ettevõte? Praegu on veel tänavatel palju põlemisprotsessi jaoks tolmust puhastatud õhku tarbivaid sõidukeid, kuid nende aeg hakkab otsa saama. Sama saatus ootab summutite, käigukastide ja mootori osade valmistajaid. Ülemaailmne autode müük aeglustub, sest alanud on üleminekuprotsessi iseloomustav segadus. Pelgalt Saksamaa autotoodang jõudis lõppenud aastal viimase 22 aasta madalaimasse punkti. Ennustuste järgi saab alanud aasta olema vähemalt sama kehv.

Suured autotootjad püüavad oma tootmist ümber häälestada. See tähendab, et muutuvad ka tööd ja töökohad. Suured autotootjad koos mitme suure komponentide valmistajaga rikkusid jõulude eel meeleolu mitmekümne tuhande sakslase töökoha koondamisteatega. Töötuid tuleb kindlasti juurde, sest sealses autotööstuses on tööl 835 000 inimest. Mõnedes analüüsides ennustatakse, et esialgne üleminek elektrisõidukitele võtab töö umbes 70 000 sakslaselt. Tesla uude tehasesse pole vaja kuigi palju inimesi.

Turule tulevad täiesti uued tegijad, sest elektrisõiduki valmistamist on suhteliselt kerge alustada. Äsja tutvustas rohkem mängukonsoolide, televiisorite ja robotkoerte poolest tuntud Sony oma elektriautot. Huviline võib hõlpsalt leida vähemalt tosina elektriautode turule sisenenud uue nimega ettevõtte.

Lisaks Sonyle tutvustas robotautode ehitamiseks olulise 360 kraadi sõidukit ümbritseva ruumi registreerimiseks vajaliku lasersensori valmistaja Velodyne tikutopsisuurust ja sada dollarit maksvat uut mudelit. Veel mõned aastat tagasi, kui testiti esimesi isejuhtivaid autosid, maksis sama tehniline sõlm 60 000 dollarit.

Tekivad uued ja tõhusamad ärimudelid. Meiegi tänavatel on juba saadaval omaniku staatusest vabastavad rendiautod jne. Lisaks räägitakse autodest, millele polegi juhti vaja. Ühesõnaga, kliendid on uue ostmisel ettevaatlikud või ostavad siis elektrimootoriga masina.

Norras oli lõppenud aastal müüdud autodest 56 protsendil elektripistik. Samal ajal on Euroopas elektriautode müük veel suhteliselt tagasihoidlik, kusagil 10 protsendi juures. Väikese arvnäitaja taga peidab end suurem arvnäitaja. Aastases võrdluses on kasv 40 protsenti. Kasv jätkub ja seda võimalust püüab järgmisel aastal avatava vabrikuga rahuldama asuda Tesla.

Muutused ulatuvad autotööstusest kaugemale. Hoolimata sellest, et näiteks USA-s oli eelmisel aastal müüdud sõidukitest oli neli protsenti elektrimootoriga, on juba mõned osariigid hakanud muretsema sissetuleku pärast. Oluliseks taristu hoolduse kulude katteallikaks on autokütuselt kogutavad maksud.

Elektriautod kasutavad teede võrgustikku, aga nad ei maksa kütuseaktsiisi. Näiteks Utah' osariigis kogutakse veoautolt aastas 777 dollarit, tüüpiliselt sõiduautolt 187 dollarit ning isegi hübriididelt saadakse kätte peaaegu 100 dollarit. Akudesse energiat talletavatelt sõidukitelt ei saada aga sentigi.

Lahendusena kavatsetakse alanud aastast alates suurendada auto registreerimiselt kogutavaid makse. Tehniliselt uuendusliku ideena võivad kohalikud elektriauto omanikud võtta kasutusele jälgimisseadme, mis arvestaks teekaustuskulu 1,5 senti iga sõidetud miili kohta. Raha kogutakse kuni aastase registreerimissumma saavutamiseni. Sealt edasi kulgeb sõit tasuta.

Olge valmis automajandust tabavaks tormiks!

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: