Y-põlvkonna kangelanna alustab 100 000 dollari nimel aastast nutipaastu
Uue ajastu kangelane, New Yorgis elav 30-aastane Elana alustab sel reedel aasta kestvat tundmatut ja okkalist teekonda nutitelefonita, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kui natukene pingutada, meenub igaühele mõni filmistseen, milles jääb raskustest räsituna raskemeelses meeleolus rahvamass saatma pilguga horisondi taga ootava ohu poole kaugenevat kangelast. Rusutud ilmega nägudest võib märgata aga siin-seal kerge helguse ja optimismi vilksatust. Nad vaatavad ju kangelast.
Vanade lugude klassikalised kangelased teevad ohtliku valiku au ja maine nimel. Raskuste, ohu ning ebaõiglase jõu ületamiseks rakendavad nad nutikust, rammu ja julgust. Olgu näideteks Odüsseus või Jeanne d'Arc. Modernse aja kangelane teenib enamasti rahva huve, näideteks sobivad Superman või Batman.
Kuid milline kangelane on 30-aastane Elana Mugdan? Järsku kirjutatakse tulevikus temast kui legendist lugusid? Noor ameeriklanna valiti välja kümnete tuhandete kandidaatide seast, et saata ta seejärel aastapikkusele üksildasele ja eraklikule teekonnale. Tegemist ei ole looga Marsile saadetavate Maa elanike asumi loomisest.
Olgu meenutatud, et 2011. aastal käivitatud projekt nägi ette punasele planeedile sõitmist aastal 2023. Selleks plaaniti kokku panna kuni kümme neljaliikmelist meeskonda, mis pidid läbima seitsmeaastase ettevalmistuse. Lõpuks valitakse neist esimesena Marsi pinnale maandujate tiim. Kandidaatidena registreeris 202 586 vabatahtlikku 140 riigist, nende seas neli kandidaati Eestist. Kahjuks kuulutati selle aasta veebruari teisel nädalal välja organisatsiooni pankrott. Vähemalt mõneks ajaks võib Marsiga seotud kangelased unustada.
Elana Mugdan valiti välja teistsugusele katsumusele. Lõppenud aasta detsembris lubas üks vitamiinidega vett turustav ettevõte 100 000 dollarit isikule, kes suudab olla terve aasta nutitelefonita. Soovijaid kogunes tuhandeid, aga oluliselt vähem võrreldes Marsile kippunutega. Ilmselt on telefonist loobumine oluliselt suurem väljakutse kui üheotsa pilet Marsile.
Kandidaadilt eeldati, et ta peab olema regulaarne telefoni ja ühismeedia tarbija. Eelmisel reedel lõppenud kandidaatide sõelumise tulemusel kuulutati ohvrirolli võitjaks New Yorgis Queensi linnaosas elav Elana. Alates sellest reedest loovutab ta oma harjumuspärase nutitelefoni ning astub tundmatule ja okkalisele teele.
Eksperimendi ajal ei tohi ta kasutada isegi võõraste telefone ega tahvelarvuteid. Hädaolukordade lahendamiseks antakse talle 1996. aastast pärit mitte-nutitelefon. Elana tohib kasutada arvutit. Ilmselt isegi peab kasutama, arvestades kogu ettevõtmise turunduslikku maiku. Arvutiga tohib ja ilmselt peab ta suhtlema sotsiaalmeedias. Seega kuuleb ja näeb maailm järgmise aasta jooksul nii Elanast kui ka mainitud ettevõttest.
Reklaami nimel tehakse üha suuremaid pingutusi. Kirjeldatud lugu on leidlikkuse näide. Kõige tähelepanuväärsemad ettevõtmised siirduvadki digitaalsesse meeidasse. Värske analüüsi järgi teeb digitaalse meedia reklaami käive alanud aastal USA turul 19-protsendise hüppe ja ületab esimest korda kõiki ülejäänud reklaamikanaleid.
Samal ajal ennustatakse telereklaamile paariprotsendilist langust. Arvude keeles on digitaalse meedia käes 54 protsenti reklaamirahadest ehk 130 miljardit dollarit. Telereklaami osaks hinnatakse umbes 71 miljardit dollarit. Seda on vähem, kui mobiilse platvormil reklaami vahendamise eest teenitud 87 miljardit dollarit. Mobiilsete seadmete kanal moodustab omakorda kogu digitaalse meedia reklaamimahust suurima osa.
Rahade ümberjagamise tulemusel satub kõige raskema löögi alla trükimeedia. Selle osa saadavast reklaamirahast USA turu näitel väheneb alanud aastal umbes 18 protsenti. Telereklaamile oodatakse tulenevalt järgmise aasta presidendivalmistest ajutiselt natuke helgemat perioodi. Veedab ju oluline osa vanema põlvkonna valijaskonnast endiselt märkimisväärse aja telekate ees.
Televiisorivaatajates on aastatepikkune reklaamirohkus treeninud uusi käitumisreflekse. Muu hulgas käiakse söömas ja esineb ka õpitud Pavlovi reflekse, kui reklaam äratab vajaduse minna WC-sse. Üha harvemini minnakse sinna aga ilma nutitelefonita. Väheldase näite kiuste toob see ilmekalt esile, kuidas võimaldab mobiilne sidekanal reklaamidel inimestega kõikjale kaasas käia. Sellest siis ennustatav trend reklaami kasvule mobiilses nutiseadmes.
Umbes 60 protsenti digitaalse kanali reklaamist toovad kohale Google ja Facebook. Kolmandal kohal on Amazon, mis paistab tungivat edukalt kõikidesse eluvaldkondadesse, sest suutis reklaamirahade turul edestada Microsofti. Amazoni edu seostub lihtsa asjaoluga. Nende juures reklaamides saab kliendile koheselt ka kauba maha müüa. Kasvõi mõnda filmi vaadates, milles saadab rahvamass teele kangelast ja seikluse ootuses ärkab ka sinus isu popkorni järele.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"