Teadlane selgitab, kuidas maailmas silma paista ({{commentsTotal}})

Foto: Erik Prozes/Postimees/Scanpix

Miks on nii, et mõni organisatsioon paistab rohkem silma, selle teenus või tooted on turundusmaterjalides ja uudistes rohkem nähtaval? Asjade odavamalt ja kiiremalt tegemise asemel tuleb leida kombinatsioon erisustest, mida on teistel raske kopeerida, leiab Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituudi kommunikatsiooni lektor Annela Laaneots.

Aga sestap, et tegu on strateegilise lähenemise tulemusel valminud viljadega. Strateegilise juhtimise eestkõneleja Michael Porter on öelnud, et kui organisatsioon teeb midagi vaid paremini, odavamalt kui teised, siis pole tegu strateegiaga, vaid pelga efektiivsusele orienteeritud lähenemisega ja see strateegiliselt edu ei too. Üsna kiirelt leidub keegi teine, kes valmistab sama toote või teenuse veel kiiremini, veel odavamalt. Ja eristuvus kaob, on kopeeritav.

Võtame näiteks setod. Rahvakillu, kes elab seal, kus algab Euroopa Liit, Eesti kaugosas, kelle asuala jääb nii Eesti kui ka Vene Föderatsiooni territooriumile. Tihti on öeldud, et tundub, nagu peale Tartut algakski kohe Setomaa – Setomaa paistab kordi suurem, kui see on ja setosid tundub olevat rohkem nende tegelikust hulgast.

Kuidas see siis nii on läinud? Setod on osanud, justkui Porterilt õppust võttes, luua oma kommunikatsioonis kombinatsiooni unikaalsetest eristuvustest, mida on keeruline jäljendada, järele teha.

Kombinatsioon UNESCO vaimse kultuuripärandi esindusnimekirja kuuluvast seto leelost, hõbedakõlin, mis kostub kõrvu enne, kui seto naised teel nähtavale ilmuvad, oma juurtest inspiratsiooni ammutavad muusikud – nagu näiteks oma vanavanaema, tuntud seto lauluema Anne Vabarna loomingust inspiratsiooni ammutav Jalmar Vabarna erinevates kooslustes, uhked seto rõivad, mida kannavad nii seto mehed kui ka naised ja millest sai inspiratsiooni ka praegune presidendipaar oma esimese presidendi vastuvõtu rõivasteks kui ka omanäolisest laulvast seto keelest. Need on vaid mõned elementidest, mis setosid iseloomustab ja mis on ka nende kommunikatsioonis esil.

Niisiis – jäljendamise asemel tuleb otsida eristuvust. Et luua, nagu ütleb Porter, unikaalne eristuvuste jada, mille kopeerimine on keerukas, järeletegemine võimatumapoolne ülesanne.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: