Kas robotid võtavad õpetajatöö üle?
Robotitele oma töö kaotamise võimaluse üle on ilmselt iga täiskasvanud inimene vähemalt korra mõelnud.
Missuguseid töid robotid inimestelt üle võtta saavad? Eluohtlikke, näiteks kaevandamine. Füüsiliselt ülejõu käivaid, näiteks raskuste liigutamine. Rutiinseid, näiteks raha väljastamine. Lisaks asendavad robotid inimesi töödes, kus nende rakendamine on inimesest oluliselt odavam.
Mõeldes õpetajaametile, siis juba ajalooliselt on õpetaja ülesandeks olnud mitte ainult teadmiste edasiandmine, vaid ka tegelemine kasvatustööga, kultuuriliste väärtuste edasikandmine ja ühiskondlikuks eluks ettevalmistamine. Läbi sajandite on õpetajad olnud inspireerivaks eeskujuks ning andnud õpilastele edasi oma elutarkusi. Seega, robot täna ühte head õpetajat kindlasti asendada ei suuda.
Siiski, järjest rohkem kasvatusteadlasi räägib juba robotiga assisteeritud õpetamisest, kus humanoidrobot, näiteks Pepper, aitab õpetaja juhendamisel läbi viia õppetööd.
Ligi 30 aastat on maailmas püütud rakendada ka robotitega toestatud õpetamist, kus õpilasel on tunnis õppevahendina kasutusel programmeeritav robotikomplekt, näiteks LEGO.
Seni läbi viidud rahvusvahelised uurimused on näidanud, et robotite kasutamine muudab õppimise laste jaoks huvitavamaks ja aitab seda paremini seostatada tehnoloogiat täis igapäevaeluga. Seega seisavad ka Eesti õpetajad väljakutse ees, kas ja kuidas roboteid oma töösse sisse tuua.
Algaval õppeaastal teeb Tallinna Ülikooli robomatemaatika EDUlab ligi 60 kooli ja 2000 õpilasega ulatusliku uuringu, kus põhikooli matemaatikatundides kasutatakse õppevahendina roboteid. Kevadine prooviuuring näitas, et robotist õppevahend muutis õppimise õpilase jaoks iseseisvamaks, koostöisemaks ning toetas teadmiste rakendamist. Õpetajal oli sellises tunnis mentori roll.
Kokkuvõtteks võib öelda, et kuigi robotid õpetajatööd üle ei võta, saavad nad seda juba lähiajal põhjalikult muuta.
Toimetaja: Marju Himma