Päikese jahenemine võib kliimasoojenemist aeglustada ({{commentsTotal}})

Foto: davidwilson1949/Creative Commons

Päike on väga tuline kera, kuid teadlaste arvates võib ta varsti minna ebatavaliselt jahedaks. Seejuures jääb ta meie mõistes muidugi ülituliseks edasi, kuid sajandi keskpaigaks võib seda tabada aktiivsuse suur miinimum.

Rühm teadlasi eesotsas Dan Lubiniga Ameerika Ühendriikidest San Diego California ülikooli Scrippsi Okeanograafiainstituudist on nüüd andnud senisest täpsema hinnangu, kui palju Päike siis jahedamaks läheb.

Hinnang põhineb andmetel, mida NASA ja ESA ultraviolettkiirguse-kosmoseobservatoorium International Ultraviolet Explorer ehk IUE on ligi 20 aasta jooksul kogunud ja mida Lubin ja kolleegid nüüd analüüsisid.

Nad uurisid teistelt Päikese sarnastelt tähtedelt tulnud kiirgust ja otsisid välja need tähed, millel on parajasti käimas samasugune suur aktiivsusmiinimum, mida on Päikesel oodata.

Nad kirjutavad ajakirjas Astrophysical Journal Letters, et eesootav suur aktiivsusmiinimum võib käimasolevat kliimasoojenemist küll aeglustada, kuid siiski ei peata seda.

Päikese aktiivsus muutub laialt tuntud 11-aastaste tsüklitena, kuid peale selle on ka pikemaid tsükleid, mida on teaduslikult vaadeldud veel nii väheseid, et mingit selget perioodilisust nende puhul ei teata ja võib-olla seda ei olegi. Üks niisugune suur miinimum, niinimetatud Maunderi miinimum tabas Päikest 17. sajandi keskpaiku, mil Euroopas täheldati ebatavaliselt külmi talvi.