DNA ehituskivid võisid tekkida väljaspool Maad

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
DNA ehituskivid võisid tekkida väljaspool Maad Autor/allikas: Chris Smith/Goddard
Pärilikkusaine koostisosad võivad olla meteoriitide küljes kosmosest kohale lennanud, kinnitab NASA uurimus.
Meteoriitidelt avastatud DNA koostisosad võivad olla kosmoses tekkinud, kinnitab NASA uurimus. See annab lisakaalu teooriale, et elu võis alguse saada molekulidest, mis tekkisid väljaspool Maad ning jõudsid meie planeedile meteoriitide või komeeditolmuga.

Eluks vajalike biomolekulide Maa-välist päritolu on teadlased üritanud tõestada juba pikka aega.

Meteoriitides on leitud nii aminohappeid kui süsivesinikke.

"Ka DNA koostisosi on meteoriitidest leitud, kuid seni pole kindlalt tõestatud nende kosmiline päritolu," ütles Goddardi kosmosekeskuse uurija Michael Callahan.

Astrobioloogi sõnul on emaskordselt olemas mitmekordne tõendus, et leitud lämmastikalused on Maa-välised.

Selleks analüüsis Goddardi uurimisrühm süsinikurikka koostisega meteoriite ning tegi kindlaks nende täpse keemilise koostise.

Callahan ja tema kaastöölised leidsid adeniini ja guaniini, need ained on DNA koostisse kuuluvad lämmastikalused. Samuti leidsid nad veel ksantiini ja hüpoksantiini, mida DNAs pole, kuid need molekulid osalevad teistes bioloogilistes protsessides.

Samuti leidsid uurijad DNAs sisalduvatele lämmastikalustele lähedasi aineid – puriini ja diaminopuriine. Viimaste hulgas oli vorme, mida elusolendites ei leidu. See välistab Maal toimunud saastumise võimaluse.

"Asteroididel toimuvad keemilised reaktsioonid toodavad ilmselt palju erinevaid lämmastikaluste variante,"ütles Callahan.

Saastumise välistamiseks uurisid Goddardi teadlased ka jääd ning pinnast, millest meteoriidid leiti.

Lämmastikaluste sisaldus nendes proovides oli meteoriitide omast erinev.

Lisaks tõestasid uurimismeeskonna keemikud, et leitud lämmastikalused võivad sobivates tingimustes tekkida veest, ammoniaagist ja vesiniktsüaniidist.

Ilmselt toimuvadki teatavat tüüpi asteroididel sellised reaktsioonid.

Uurimus ilmus ajakirjas Proceedings of the National Academy of Sciences.

Toimetaja: Piret Pappel