Kas inimesed on universumis üksi? Võib-olla ({{commentsTotal}})

Kas inimesed on universumis üksi? Võib-olla
Kas inimesed on universumis üksi? Võib-olla Autor/allikas: Wikipedia
Maavälist intelligentset elu ei pruugi eksisteerida, näitas värske analüüs.

Maavälise intelligentse elu otsingutega tegeleva organisatsiooni SETI teadlased kasutavad tulnukatega raadioühenduse saamise tõenäosuse arvutamiseks Drake'i valemit, mille formuleeris 1960. aastal SETI asutaja Frank Drake.

Drake'i valem on suhteliselt lihtne ja koosneb seitsmest tegurist (avastada võidavate tsivilisatsioonide arv, tähetekke tempo, planeetidega tähtede suhtarv tähtede seas, elukõlblike planeetide keskmine arv planeetidega tähel jne), mis tuleb omavahel läbi korrutada.

Peaaegu kõigi nende tegurite väärtused on äärmiselt spekulatiivsed. Vaatamata sellele on Drake ja teised saanud hinnanguks, et galaktikas on ligikaudu kümme tuhat tehnoloogiliselt arenenud tsivilisatsiooni, mis hetkel meie suunas raadiosignaale saadavad. See on viinud optimistlikumad teadlased arvamusele, et Maal suudetakse tulnukate saadetavaid signaale avastada juba lähima kahekümne aasta jooksul.

Selline optimism põhineb eelkõige ühele tegurile - võrrandis on elu tekkimise tõenäosuseks elamiskõlblikel planeetidel võetud peaaegu alati 100%. Selle loogika järgi kehtivad loodusseadused terves universumis ning kuna need  seadused sigitasid elu Maal üsna varsti peale selle teket, peaks elu tekkima samuti ka mujal.

Teadusuudiste portaalis arXiv.org avaldatud värskes uurimuses väidavad Princetoni ülikooli astrofüüsik David Spiegel ja Tokyo ülikooli füüsik Edwin Turner, et selline loogika on üdini vale.

Kasutades statistilist meetodit, mida tuntakse tõenäosuse bayesiaanliku tõlgendusena, väidavad nad, et elu esinemine Maal võib olla kas tavaline või äärmiselt haruldane nähtus ning puudub igasugune põhjus üht järeldust teisele eelistada. Briti matemaatiku Thomas Bayesi järgi nime saanud bayesiaanluse kohaselt on matemaatiline tõenäosusteooria rakendatav väidete usutavuse astme suhtes või astme suhtes, millel ratsionaalsed toimijad  usuvad väidete tõesusse.

Oma analüüsis eemaldasid Spiegel ja Turner Drake'i võrrandist ühe teguri, mille osas teadlased end kõige enesekindlamalt tundsid ning asendasid selle küsimärgiga.

Kuigi on tõsi, et elu Maal tekkis kiiresti (planeedi olemasolu esimese paarisaja miljoni aasta jooksul), juhivad teadlased tähelepanu asjaolule, et kui see oleks olnud teisiti, poleks intelligentse eluvormi ehk inimeste arenguks piisavalt aega jäänud. Seega suhtume me tegelikult elu tekkesse eelarvamusega.

Inimese arenemiseks Maal kulus vähemalt 3,5 miljardit aastat ning ainus põhjus, miks me tänase elu tekkimist võimalikuks peame tuleneb sellest, et inimese evolutsioon sai alguse meie planeedi algusaastatel. Selline mõtlevate olendite tekkeks vajalik vedamine on täiesti sõltumatu tegelikust elu tekkimise tõenäosusest elamiskõlblikul planeedil.

Autorid väidavad, et kuigi elu Maal tekkis üsna varsti pärast planeedi elamiskõlblikuks muutumist, on see fakt ikkagi kooskõlas sellega, et elu esinemine universumis on juhuslik ja väga haruldane.

Avaldatud uuringus tõestavad Spiegel ja Turner seda ka matemaatiliselt. Nende saadud tulemus ei tähenda, et me oleme universumis üksi - teisiti arvamiseks puudub lihtsalt põhjus.

Autorite kokkuvõttev seisukoht on, et bayesiaanlik maavälise elu entusiast peaks küll saama elu kiirest tekkimisest Maal julgustust, kuid ei tohiks olla selle põhjal veel maavälise elu olemasolus veendunud.

Meie endi eksistentsi põhjal on väga vähe põhjust otsustada, kui palju võib olla tekkinud elu mujal. Kui avastatakse, et elu on Maast sõltumatult tekkinud ka näiteks Marsil, saaks juba palju kindlamalt väita, et õigete tingimuste olemasolul on elu tekkimine vältimatu.

Toimetaja: Jaak-Kristian Sutt