Senitundmatu dinosaurus tõukas esimese ürglinnu õrrelt

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Xiaotingia zhengi muudab põhjalikult lindude põlvnemise sugupuud. Autor/allikas: Xing Lida/Liu Yi
Toimetas Jaan-Juhan Oidermaa

Ligikaudu 150 miljonit aastat tagasi elanud ning aastakümneid esimese linnuliigi staatust nautinud ürglind (Archaeopteryx lithographica) võib uue avastatud fossiili valguses kuulda hoopis sulgedega dinosauruste hulka põhjustades evolutsioonipuu alumises osas mõningast liikide ümberpaiknemist.

Käesoleval aastal tähistatakse esimese ürglinnu leidmise väärikat 150. aastapäeva. Esimene skelett toodi Lõuna-Saksamaal päevavalgele pelgalt kaks aastat pärast Charles Darwini kuulsa teose „Liikide tekkimisest“ ilmumist 1859. aastal. Suurepärane ajastatus muutis Archaeopteryx lithographica evolutsiooniteooria vapiloomaks, keda peeti lindude ning dinosauruste vaheliseks puuduvaks lüliks.

Mõni aasta tagasi sattus aga Hiina paleontoloog Xing Xu nägema ühte Shandong Tianyu muuseumi ühte maailma suurima dinosauruste ekspositsiooni külastades ürglinnule väga sarnast eksponaati. Tõenäoliselt Ida-Hiinas välja kaevatud fossiilil olid Archaeopteryx'ile väga sarnased pikad ning tugevad esijäsemed, mis andsid tõenäoliselt sellele lennuvõime. Kvalifitseeritud oli see aga kui Anchiornis, teada tuntud linnusarnane dinosaurus.Täpsem fülogeneetiline analüüs kinnitas Xu aimdusi – tegu oli eraldi seisva liigiga.

Kui uus avastatud Xiaotingia zhengi liikidepõlvnemist kajastavasse sugupuusse kaasata, paigutub see hoopis Deinonychosauria alamklassi, kuhu kuulus ka näiteks kurikuulus kahejalgne velociraptor. Uus dinosaurus tõmbab endaga kaasa ka 150 aastat eristaatust nautinud ürglinnu. Kuigi leid on esialgu veel veidi ebakindlatel alustel, on viimasel aastakümnel avastatud mitmeid linnusarnaseid dinosaurusi ning dinosauruste-laadseid linde, mis viitab, et evolutsioon ei olnud miljoneid aastaid tagasi nii lihtsakoeline, kui eelnevalt arvatud.

Fülogeneetiline analüüs haaras endas 89 erinevat dinosauruse ning primitiivse linnuliigi 374 erinevat omadust. Täpsemalt põlvnevad seega nii  Xiaotingia, Archaeopteryx ja Anchiornis Deinonychosauria-sugupuust. Kui Xu töörühm prooviks Xiaotingiabaasandmetest eemaldas, nihkus ka ürglind tagasi lindude klassi. Tõenäoliselt haarab maailma vanima linnu tiitli nüüd Epidexipteryx , Jeholornis või Sapeornis. Kreatsionistide pahameeleks ei muuda see ka evolutsiooniteooria olemust, vaid hoopis muudab liikide põlvnemist täpsemaks.

Maailma esimese linnu tiitlile pretendeerivad (vasakult paremale) Jeholornis, Sapeornis  ja Epidexipteryx. Wikimedia Commons

Nii on tükk aega Archaeopteryx'i lõuaehituse põhjal arvatud, et esimesed linnud olid lihasööjad. Kuna järgnevad leitud ürgsete lindude fossiilid viitavad selgelt, et tegu oli taimetoitlastega, spekuleeriti, et aja jooksul võtsid linnud omaks taimse dieedi. Samuti kinnitab see, et evolutsiooni käigus arenesid tiivad ilma ühise esivanemata välja neljal erineval korral – võimet omasid nii pterosaurused, putukad, linnud ning kõige hiljem nahkhiired.

Samas aga ei tohiks unustada, et iga uus avastatav uude liiki kuuluv fossiil võib ürglinnu või hoopis kellegi teise taas lindude hulka arvata. Evolutsiooni varajased katsetused on täis nurjumisi ning uute omadustega liikide väljapraakimist. Nagu kõigi evolutsiooni hüpete puhul, ei viinud looduslik valik esimese linnuliigini ühe kitsa ning lineaarse haru läbi.

Töörühma uurimus ilmus 28. juulil ajakirjas Nature.

Ligikaudu 155 miljonit aastat tagasi elanud dinosaurus Xiaotingia zhengi on ürglinnule äärmiselt sarnane. Nii on ka temal pikad ning tugevad esijäsemed ning eeldatavasti kaks* paari tiibu. Samuti suutis ta lisaks käimisele ka tõenäoliselt lühikesi vahemaid läbida nii liuldes, kui ka lennates. Xing Xu/Nature

Toimetaja märkus (9:40; 29/07/11): Vastuseks sulgedega dinosauruse värvispektri suhtes tekkinud tagasisidele. Käesolevas uurimuses ei kontrollinud fossiili uurinud töörühm, kas sellel leidub märke melanosoomidest, mille analüüsil oleks saanud taastada ka dinosauruse täpse värvigamma.

Tsiteerides Xing Xu'd ennast: /.../ Värvide rekonstruktsioon on spekulatiivne ning ei pruugi vastata tegelikkusele. Kui palusin kunstnikel luua dinosaurust illustreeriv pilt, juhtisin ma tähelepanu ainult selle üldisele kehakujule, ent mitte värvidele. Selle suhtes olid neil endil vabad käed. /.../ Vabandust, kui see (värvikombinatsioon) probleeme tekitab.