Kütusekulu ja süsinikuheidet vähendaks nutikas valgusfoorirakendus

Rakenduse mõte on valgusfooride tööd ajastada nii, et tihedates liiklussõlmedes oleks vähem ummikuid.
Rakenduse mõte on valgusfooride tööd ajastada nii, et tihedates liiklussõlmedes oleks vähem ummikuid. Autor/allikas: Siim Lõvi /ERR

Müratase on linnades kõrge ja ummikus seisvad autod paiskavad õhku hulganisti süsinikku. Tallinna Tehnikaülikooli teadlased pakuvad nende murede lahendamiseks välja nutika rakenduse, mis hajutaks suurte teede ääres tekkivaid ummikuid.

"Idee on väga lihtne: linnamüra võib märku anda ummikust," ütleb Tallinna Tehnikaülikooli täisprofessor Sadok Ben Yahia. Ummik ajab omakorda suureks linnakeskkonna CO2-heitme, sest autodel töötavad mootorid ka ummikus seistes.

"Meie tahame ummikuid vähendada seeläbi, et muudame liikluse kõige ummikurohkematel teedel sujuvamaks," märgib Ben Yahia. Sestap ongi tema töörühmal valminud nutikas andmepõhine rakendus EcoLight+. Rakenduse mõte on valgusfooride tööd ajastada nii, et tihedates liiklussõlmedes oleks vähem ummikuid. Nii jääks ka õhk ristmikel puhtamaks.

Koguda, ennustada ja tegutseda

"Meie lahenduses on kolm sammu: kogu, ennusta ja tegutse," loetleb Sadok Ben Yahia. Esimese sammuna kogutakse linnaruumist mürasensorite ja kaameratega andmeid autode arvu ning nende tekitatud müra kohta. "Ühtlasi saame osta ettevõtte TomTom liiklusandmeid ja meil on tasuta ilmastikuandmed," lisab täisprofessor.

Tema sõnul on erinevate andmete kogumise mõte saada täielik ülevaade kogu linnaruumis toimuvast. EcoLight+ põhinebki tema sõnul nii-öelda kokku sulatatud ühendandmestikul. "Mida parem on sinu sisend, seda paremad on su ennustused ning seda suurem mõju on su otsustel ja tegudel," liigub täisprofessor lahenduse järgmise sammu ehk ennustamise juurde.

See tähendab Ben Yahia sõnul, et lahendus suudab ette ennustada, milliseks kujuneb müratase ristmikul viie, kümne või 15 minuti pärast. Ennustamisele järgneb tegutsemine ehk valgusfoorid vahetavad värvi linnamüra suurenemise andmete põhjal.

"Süsteem määraks siis müraennustuste põhjal rohkem aega kõige ummikurohkematele teedele," seletab täisprofessor. Autod seisavad neil ristmikel siis vähem üksteise sabas, tekitavad seeläbi vähem müra ja paiskavad Ben Yahia sõnul õhku vähem süsihappegaasi.

Kütuse pealt säästetaks miljoneid

Kui Sadok Ben Yahial ja kolleegidel on juba ilmunud teadustöö esialgse EcoLight lahenduse kohta, siis edasi arendatud EcoLight+ teemaline artikkel alles ootab avaldamist. "Uued tulemused on Tallinnas Sõpruse puiestee ja Tammsaare tee ristmiku kohta," osutab ta. Sealse liikluse, müra, CO2-heitme ja ilmaolude kohta kogus töörühm ühe minuti sagedusega andmeid tänavu veebruari keskpaigast aprilli alguseni.

Võrdlus tavalise valgusfoorisüsteemi ja teiste olemasolevate valgusfooride juhtimismeetoditega näitas Ben Yahia sõnul, et EcoLight+ vähendas uuritud ristmikul oluliselt nii keskmist CO2-heidet, linnamüra kui ka kütusekulu. "Kui tahad muu hulgas vähendada kütusekulu, pead vähendama CO2-heidet ja linnamüra. Need kolm teemat käivad kokku," põhjendab ta.

EcoLight+ vähendas uuritud ristmikul oluliselt nii keskmist CO2-heidet, linnamüra kui ka kütusekulu. Autor/allikas: Ben Yahia et al.

Ben Yahia arvutus lähtus eeldusest, et Eestis maksab kütuseliiter 1,905 eurot. Sel juhul annaks EcoLight+ kasutamine täisprofessori sõnul ühe tunni jooksul ristmikku läbinud autode omanikele 1689,86-eurose võidu. "Ühes aastas säästetaks sellel ristmikul ligi 15 miljonit eurot," võrdleb ta.

Lahenduse vastu on Ben Yahia sõnul huvi tundnud Tartu linn, keda huvitab lisaks küsimus linnamüra mõjust rahvatervisele. Nii lisandub koostöös Tartuga mitmekülgsesse andmestikku veel üks kiht. "Meil on ülevaade mõju majanduslikust ja keskkonna aspektist ning nemad täiendaks pilti tervishoiu seisukohalt," sõnab täisprofessor.

Ainult Tartu huvist tema sõnul aga ei piisa. Tallinna linna huvi uue lahenduse vastu on seni aga Ben Yahia sõnul jäänud leigeks. "Selliste lähenemiste puhul: mida suurem on linn, seda mõjusam on tulemus. Tartu võib olla hea soojenduslinn. Isegi Tallinn võib olla soojenduslinn suurematele linnadele nagu Bukarest või siis Peterburi, kus on väga palju ummikuid," seletab ta.

Sadok Ben Yahia ja kolleegid kirjutavad oma tööst konverentsikogumikus Database and Expert Systems Applications.

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: