Lendav elektriauto on pikal sõidul kliimasäästlikum kui tavaline auto
Ummikud on tihedamalt asutatud piirkondades tihti suured ja kes ei oleks üliaeglaselt edasi nihkuvas autos korrakski mõelnud, kui tore oleks sihtkohta jõuda lendava autoga.
Tänapäeval katsetataksegi lennuvõimelisi autosid juba mitmel pool maailmas ja võib-olla kohtame neid peagi ka õhuruumis. Kuid juba praegu on õhus üks tähtis küsimus: milline küll võiks olla lendauto süsinikujälg?
Ameerika teadlased otsustasid välja nuputada, millise hulga süsinikuheidet võiksime kirjutada sellise lendauto arvele, mis (a) sõidab elektriga ja (b) tõuseb ning maandub vertikaalselt nagu helikopter.
Gregory Keoleian Michigani Ülikoolist ja ta kolleegid leidsid oma arvutuste põhjal, et kui niisuguses autos lendaks korraga üks inimene, siis jätaks ta 35 kilomeetrise ja pikema sõidu korral endast lõppkokkuvõttes maha väiksema süsinikujälje kui sama pika tee läbiv tavaline bensiiniauto, milles sõidab üksainus inimene.
Elektrilendauto muidugi lennates heitgaase välja ei paiska, kuid kõiki kaasnevaid tegevusi, kas või aku laadimiseks vajaliku elektri tootmist arvestades tal süsinikujälg ikkagi tekib.
Keoleian ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Nature Communications, et näiteks saja kilomeetrise sõidu juures ühe inimesega on elektrilendauto arvele minev kasvuhoonegaaside emissioon 35 protsenti väiksem kui bensiiniautol, aga siiski 28 protsenti suurem kui maapealsel elektriautol.
Õhkutõus ja kõrguse kasvatamine on väga energiamahukad tegevused, kuid tasasel lennul on auto energiakulu väiksem kui maa peal kulgedes.
Teadlaste arvutuste järgi võib aga lendav elektriauto siiski ka maapealsest elektriautost kliimasäästlikumaks saada, kui selles istub peale juhi veel kolm sõidukaaslast.
Teadusuudised on Vikerraadios eetris esmaspäevast laupäevani kell 8.25.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa