Tesla autopilooti sai ajada segadusse süütuna paistva prügiga ({{contentCtrl.commentsTotal}})

2015. aastal pani autopiloodist rääkimine veel Elon Muski muigama.
2015. aastal pani autopiloodist rääkimine veel Elon Muski muigama. Autor/allikas: SCANPIX/REUTERS/BECK DIEFENBACH

Tesla autode autopilooti sai sundida vastassuunda sõitma väikeste kleepsudega ja mõjutada selle käitumist ka süütuna paistva prügiga, vahendab R2 tehnikakommentaaris Hiina häkkerite värskemaid saavutusi Kristjan Port.

Masinõppe tulemused on samaaegselt hämmastavalt head ja halvad. Hiljuti lisandus robotautode tehistähelepanu segadusse ajamise näidete kollektsiooni uus kanne. Hirmutav avastus puudutab Tesla poolnutikat sõiduabilist. Roboti tüssamiseks piisab liiklusmärgile tõmmatud kriipsukestest ja värvilaikudest.

Enne veel natukene taustast. Hiina päritolu Tencent on maailma suurim arvutimänge tootev firma ja hiiglaslik tehnoloogia konglomeraat. Ühtlasi tegeleb ettevõte häkkimisega. Mõnes peas loogikavastasena tunduda võivale tegevusele leidub ratsionaalne põhjendus. Suured firmad peavad usaldama infoturbe küsimustes teiste asemel rohkem iseennast. End ainult teistel häkkida lastes võib juba keegi nende arvutivõrkudes lubamatult ringi hiilida.

Infoturvalisuse egiidi all tegutsevad Tencenti häkkerid on oodatud külalised mitmesuguse maailmavaatega häkkerite kogunemistel. Nende töö tulemused inspireerivad nii head kui ka halba. Öeldu tagant paistab "Ristiisa" filmist tuntud maffiaboss Michael Corleonelt pärinev mõttetera: Hoia sõbrad läheduses, aga vaenlased veelgi lähemal". Oleks ju parem, kui sind ei pea vaenlaseks sinu vaenlased.

Näiteks pärineb firma "sulest" korealaste poolt loodud populaarse online-mängu häkkimise tööriist, mis oli mõeldud kasutamiseks ainult hiinlastest mängijatele. Põhjused on keerulised. Tõenäoliselt haaravad need endasse ajaloolise ja tänapäevase rivaalitsemise.

Natukene lihtsamini võib mõista firma häkkerite edukat tungimist BMW sõiduautode keerukasse siseellu. Eelmise aasta mudelitest avastati tosin haavavatavust. Neist mõnede abil õnnestunuks külvata kurjade plaanidega ründajal parajat segadust. Firma loovutas autotootjale parandamiseks kõik tosin avastust.

Aasta varem tutvustasid Tencenti häkkerid-turvainspektorid, kuidas õnnestus neil kontaktivabalt tungida Tesla elektriauto tegevusse nii parkiva kui ka sõitva auto puhul. Sellelgi korral, järgides vastutustundliku häkkimise protokolli, informeerisid nad leidudest autotootjat.

Tõenäoliselt jätkub konstruktiivne süsteemide turvalisusele suunatud koostöö ka tulevikus. Vahemärkusena olgu siiski lisatud, et Hiina valitsus keelas eelmisel aastal erinevatel ametlikel häkkimisvõistlustel suure osa auhindadest ära toonud seltskonnale osavõtu rahvusvahelistest häkkimisvõistlustest.

Põhjendusena toodi riigi mure nii omaenda turvalisuse kui ka rahvusvaheliste suhete halvenemise pärast. Häkkimise tõttu on USA ja Hiina suhted olnud aeg-ajalt pinevad. Valge Maja välja kuulutatud kaubandussõja taustal võiks täiendavaid süüdistusi vältida. Häkkerid keskendugu turvalisuse parandamisele, mitte selle kahjustamisele, kõlasid ametlikud arvamused.

Aga kuidas sa nõrga koha üles leiad kui ei proovi? Hiina suure potentsiaaliga autoturu ja elektrisõidukite vallas saavutatud eduga arvestades laiendavad tootmist Hiinasse paljud tuntud autovalmistajad. Järelikult võib näiteks Tesla häkkimise jätkamist endiselt vaadelda tegutsemisena muu hulgas ka Hiina huvides.

Äsja ületaski uudiskünnise juba mainitud häkkerite grupeeringu töö, milles kirjeldatakse Tesla autopiloodi virtuaalse hüpnotiseerimise meetodit. Sarnaselt varasematele näidetele, milles võib autot peatumist nõudev märk innustada seda edasi kihutama juba mõne täiendava kriipsu mõjul, tõendab uus demonstratsioon taaskord masina suhtelist rumalust.

Suhteline selles mõttes, et masin ületab inimest ümbruse jälgimise tähelepanelikkuses ja selle püsivuses. Antud kohalt oleks masinpiloot inimesest hoolsam autojuht. Juhul kui ta poleks nii rumal, et otsustab sõidu ajal keerata vastassuunalisse liiklusvoogu. Häkkerid uurisid auto masinõppe nõrkuseid ja leidsid, et raskete tagajärgedega otsuseks piisab, kui paigutada sõiduteele rida väikeseid kleepse. Peenemalt öeldes manipuleeriti masina sisendit spetsiaalselt kujundatud signaalidega.

Seekord hämati auto tehispilooti pidama süütut prügi meenutavaid sildikesi sõiduraja tähisteks, mida otsustas järgida arutu auto. Boonusena näidati veel, kuidas õnnestus mängukonsooli traadivaba puldiga üle võtta nutikaks peetud auto roolikeeramine. Tesla auto ja firma juht Elon Musk reageeris uudisele tunnustavalt ja nimetas häkkimise kirjeldust "korralikuks tööks".

Muski reaktsioon avaldati esimesel aprillil. Seega jääb mehe tegelik läbielamine spekulatsiooniks. Loodetavasti suudavad säilitada enesevalitsuse ka Tesla autos viibijad.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: