Süvenev tähelepanukriis muudab tulemusliku töö sõnakõlksuks ({{commentsTotal}})

Inimestel napib aega isegi mängimiseks, töö tegemisest rääkimata.
Inimestel napib aega isegi mängimiseks, töö tegemisest rääkimata. Autor/allikas: Headway/Unsplash

Tähelepanu defitsiit süveneb. Ühendkuningriigis läbiviidud uuring osutab, et kontoritöötajatel kulub jagub kaheksatunnisest tööpäevadest tulemuslikule tööle vähem kui kolm tundi, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Vaatamine pole sama, mis nägemine. Kuulamine ei lange kokku kuulmisega jne. Need ütlused on vanad. Pikk traditsioon tähendab kestvat uuesti tõendamist, üha jälle sama kogemist. Varem võis kohata taoliseid ütlusi peamiselt koolilaste, ennekõike koolipoiste puhul, kel õnnestus väljuda koolitunnis viibimise kiuste sealt ühegi teadmiseta.

Viimasel ajal pole taolisteks aforismideks enam aegagi, rääkimata lootusest, et keegi laseks peast läbi ka neis peituva mõtte. Tähelepanekuga sobib kirjeldada nii koolilapsi kui ka töö eest palga saajaid. Tähelepanematuse leviku põhjuseks on tähelepanu rahaks muutnud tööstus, mille tõttu on kistud see liiga paljude sündmuste vahel. Paistab, et inimesest endast olukorra kontrolli all hoidmiseks ei piisa. Pika inimarengu loo jooksul on taoline olukord esmakordne ja meil puudub vastav kohanemus.

Asjade seis on muutumas sedavõrd imelikuks, et inimestel napib tähelepanu isegi arvutimängu mängimiseks. Maailmas suurimate arvutimängutootjate sekka kuuluv Electronic Arts pahandas investoreid viimase kvartali halbade müügitulemustega. Teine sama suur tegija Activision koondas 800 mängude äris osalenud töötajat. Põhjuseks toodi langenud müügitulu.

Tõenäoliselt võib osutuda mõlemas näites negatiivsele efektile uute ja senisest paremate mängude loomisel ka töövõtjate langenud tähelepanuvõime, aga hetkel peetakse kehvas olukorras peasüüdlaseks mängijaid ja nende tähelepanu tabanud kriisi. Mängutööstuse tulemus sõltub klientide elulaadist. Varasem ajajärk kinnitab mänguisu olemasolu ning selle asumist eespool õppimisest ja tihti isegi tööst. Mänguisu langusele seletusi otsides pakutakse ühe hüpoteesina energiakriisist tuttavat konstruktsiooni. Naftatootmise tippu asendab tähelepanu.

Maailma naftavarudega seoses räägiti olukorrast, kus toornafta tootmine maailmas saavutab suurima taseme, mille ületamise järel asuvad tootmismahud pöördumatusse langusfaasi. Mängurite puhul märgitakse, et kogu nende teadvustatud ajaressurss on uute digitaalsete meelelahutuste tõmbe tulemusel hõivatud küllastumiseni. Uue või olemasoleva mängu jaoks ressursi leidmine muutub üha enam prioriteetide sättimise ülesandeks.

Ümberöelduna nõuab elu tähelepanu kasutamise osas kompromisside tegemist, milles saab kõike kogeda soovides igast asjast liiga vähe. Järelikult trumpab mõni soov teisi.

Öeldu ei tähenda, et mängud muutuvad halvemaks. Otse vastupidi, Fortnite tuli turule ülisuure eduga. Kuid just sellest edust võib välja lugeda probleemi kinnitavaid tõendeid. Fortnite'i populaarsus röövis miljonitelt viimasegi tähelepanukübeme ja rõhutas selle mõju muudele tegevustele. Oma müügitulemuste langust pelgalt Fortnite'i süüks pannes reedavad kriitikud vanamoodsat raha pärast konkureerimise ärimudelile keskendumist.

Inimestel on suhteliselt palju raha. Veelgi rohkem on odavaid kaupu ja teenuseid, mille kasutamiseks napib peamiselt aega ja tähelepanu. Arvestades, kui suur osa nüüdisaegsetest internetiteenustest rajanevad reklaamirahadele, terendab tulevik, milles muutub tähelepanu veelgi defitsiitsemaks. Seda jagub päriselt olulistele tegevustele nagu töö ja õppimine veelgi vähem. Suur äri maksab kinni tähelepanu hõivamise meetodite edasiarendamise vaid neile kasulikus suunas. Kardetavasti on selleks suhteliselt kriitikavaba asjade ja teenuse ostlemine.

Öelduga kokku sobivalt mängudelt tööga seotud teemale hüpates osutab Ühendkuningriigis ligemale kahe tuhande täiskohaga kontoritööd tegeva töövõtja uuring, et neil jagub kaheksatunnisest tööpäevadest tulemuslikule tööle keskmiselt 2 tundi ja 53 minutit tulemuslikule tööle. Ülejäänud tööajast kulub umbes pool sotsiaalmeediale. Teist sama palju kulus veebis surfamisele.

Alles siis järgnes midagi traditsioonilist ehk vestlused kolleegidega. Seejuures ei rääkinud nad aga tööst, vaid millestki töövälisest. Üha vähem leidub neid, kes suudavad tööle keskenduda natukene kauem. Enam kui kolmveerand ehk 79 protsenti tunnistas, et nende tööpäev pole täidetud tulemusliku tegevusega. Nad võivad tööd vaadata, aga nad ei näe seda. Nad võivad tööandjat kuulata, aga nad ei kuule teda jne.

Järelikult, kui midagi tänapäeval koolist ellu kaasa võetakse, on see üha enam oskus keskenduda mitte millelegi.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: