Kaanid aitavad džungliloomi loendada ({{commentsTotal}})

Kuidas teada, millised loomad paksu metsa sees täpselt elavad? Üks leidlik nipp on uurida, kelle verd on imenud metsas elutsevad kaanid.

Kagu-Aasia tihedates džunglites elab rohkesti mitmesuguseid maismaakaane, kelle kõhust kogutud verest, nagu juba 5–6 aastat tagasi avastatud, on võimalik DNA põhjal teada saada, millisete imetajate verd kaanid on imenud.

Nüüd on siis New Yorgis asuva Ameerika looduloomuuseumi teadlased teinud uue põhjaliku uurimistöö, mille tulemusel väidavad, et kaanivereanalüüs sobib väga paljude imetajaliikide olemasolu kindlaks tegemiseks väga laialdases Kagu-Aasia piirkonnas, nii Vietnamis, Kambodžas, Bangladeshis kui ka Hiinas.

Michael Tessler ja ta kolleegid kirjutavad ajakirjas Systematics & Biodiversity, et kaanimeetod sobib peale imetajate ka vähemalt kolme linnuliigi tuvastamiseks. Imetajarühmadest õnnestus aga näidata meetodi sobivust ka mõnede nahkhiireliikide puhul. Ehk siis ka tiivulistel olenditel ei ole kaanide käest alati pääsu ja sellest on teadusele ja loodukaitsele kasu.

Muudest imetajatest annab aga meetod aimu muu hulgas hirvlaste, ahvide, kaslaste ja näriliste, aga ka ohustatud veislase – kauri – kohalolust.

Tessler on hiljuti teinud ka uuringu, millest selgus, et parasiitide söödud veri ja metsakaamerate tehtud pildid täiendavad metsaloomade arvukuse hindamisel teineteist kenasti. Kaanimeetod on hea ka sellepoolest, et kaane ei ole vaja metsast pikalt otsida, sest nad otsivad pigem ise teadlased üles, lootuses nende verega einestada.

Oma värske uuringu põhjal võivad teadlased aga muu hulgas tõdeda sedagi, et ka Kagu-Aasia kaane endid tasub põhjalikumalt uurida, sest suure tõenäosusega leidub nende seas veel õige mitu seni kirjeldamata liiki.