Imetajad oleks peaaegu koos saurustega hukkunud ({{commentsTotal}})

Kui 66 miljonit aastat tagasi tabas maakera suur asteroid ja tekitas suuri katastroofe, surid dinosaurused välja ja nende asemel vallutasid maakera linnud ja imetajad. Nüüd selgub, et tegelikult pääsesid ka imetajad väljasuremisest üsna napilt.

Briti teadlaste hinnangu järgi hävis asteroidilöögi järel enam kui 93 protsenti tollastest imetajaliikidest. Teisalt selgub Bathi ülikoolis tehtud teadustööst, et imetajad ka taastusid katastroofist kiiremini, kui seni arvatud.

Nick Longrich ja ta kolleegid analüüsisid Põhja-Ameerika lääneosa fossiiliandmeid ajavahemikust kaks miljonit aastat enne kuni 300 000 aastat pärast asteroidilööki. Nad võrdlesid liigirikkust enne ja pärast ning jõudsid järeldusele, et väljasuremine oli märksa ulatuslikum, kui seni on väiksemate andmehulkade analüüsi põhjal järeldatud.

Asi on selles, et massiliste väljasuremiste ajal on ohus eelkõige haruldasemad liigid, kellest on säilinud niigi vähe fossiile. Laiemalt levinud ja arvukamad liigid, kelle fossiilegi on rohkem leitud, elavad ka raskemad ajad suurema tõenäosusega üle. Nõnda kipuvad siis analüüsitulemused olema kallutatud selle poole, et väljasuremise ulatust hinnatakse tegelikkust väiksemaks.

Kuid nüüd, senisest mahukama fossiiliandmestiku läbi uurimise järel kirjutavad Longrich ja kaasautorid ajakirjas Journal of Evolutionary Biology, et kriidiajastu lõpu väljasuremiste laine oli tegelikult veel tõsisem, kui seni arvatud.

Samas tuli ka välja, et elurikkuse taastumine kulges seniarvatust kiiremini. Juba analüüsitud aja lõpuks, umbes 300 000 aasta pärast katastroofi, mis on evolutsiooni mõttes väga lühike aeg, oli imetajaliikide arv katastroofieelse ajaga võrreldes lausa kahekordistunud. Arvatavasti on see taastumine olnud ka üheks põhjuseks, miks imetajarikkuse hävingu ulatust ei oldud seni täiel määral sedastada suudetud.