NASA saadab astronaudid asteroidi asemel kosmosekivile

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Autor/allikas: NSA

Ameerika Ühendriikide kosmoseagentuur (NASA) teatas eilsel pressikonverentsil, et kavatseb avakosmosest püütud väiksema asteroidi Kuu orbiidile toimetamise asemel haarata suuremalt asteroidilt vaid mõne meetrise läbimõõduga kivirahnu. Kuu lähistele toodava kosmosekivi külastamine aitab agentuuri sõnul aidata ette valmistada mehitatud Marsi missiooni.

Agentuuri arvutuste kohaselt läheb asteroidilt pärineva kuni neljameetrise läbimõõduga kivitüki Kuu orbiidile toimetamine maksma ligikaudu 1,25 miljardit dollarit ehk umbes 100 miljonit dollarit rohkem kui terve asteroidi orbiidi muutmine. Kallima kava eelistamise põhjusena toodi välja, et uus kava on riskivabam ja selle tarbeks töötatakse välja rohkem mehitatud Marsi missiooniks vajalikke tehnoloogiaid. Kui terve asteroidi orbiidi muutmiseks oleks vaid üks võimalus, siis selle pinnal võib leiduda mitmeid potentsiaalselt sobilikke kivirahne

Sobiv sihtmärk kavatsetakse valida 2019. aastaks. Hetkel on sõelal asteroidid Bennu, Itokawa ja 2008 EV5. Kõigi kolme koostis ja orbiit on astronoomidel hästi teada. Asteroidi külastav sond plaanitakse teele saata 2020. aasta lõpus. Asteroidi pinnalt kuni neljameetrise läbimõõduga kivitüki järel jääks sond 215-400 päevaks selle lähistele tiirlema. Astronoomid loodavad sellega proovile panna kontseptsiooni, et suhteliselt väikese lisamassiga on võimalik asteroidide liikumisteekonda piisavalt mõjutada, et takistada neil näiteks planeeti hävitamast.

Kuu orbiidile peaks sond koos kivirahnuga jõudma hiljemalt 2025. aastaks, misjärel saadetakse selle poole SLS kanderaketi turjal teele Orion kapsel. Kosmoselaeva pardal viibivad astronaudid uuriksid keha 24-25 päeva vältel.

Pressikonverentsil rõhutati, et projekti peamiseks eesmärgiks pole siiski asteroidide uurimine, vaid inimesi kaugemale kosmosse viia aitavate tehnoloogiate loomine. Muu hulgas plaanitakse proovile panna uusi navigatsioonitehnikaid ja kasutada kosmosesondi edasi tõukamiseks ioonmootoreid. Projekti skeptikud pelgavad aga, et missiooniks tarvilike tehnoloogiate arendamine tuleb teadustööks mõeldud ressursside arvelt.