Paljajalu jooksma – tervislik? ({{contentCtrl.commentsTotal}})

<i>Vibram FiveFingers</i> jalanõu.
Vibram FiveFingers jalanõu. Autor/allikas: Wikimedia Commons
Toimetas Kirsikka Kurg

Paljajalu jooksmine võib küll trendikas olla, kuid peamiselt linnatänavatel või kivistel radadel treenivatele spordisõpradele ei tule jalanõude varba otsast viskamine ilmselt kõne allagi. Seetõttu on ka Eestis juba näha olnud minimalistlikke jooksujalanõusid ehk nn varvassusse, mis lisavad kaitseks õhukeses kihi õrna naha ja kivise asfaldi vahele, kahandamata paljajalu jooksmise tunnet. 

Et teada saada, kuidas see välismaal populaarsust koguv jalanõutüüp inimese füsioloogiale mõjub, korraldati USAs väike uurimus. Wisconsini ülikooli teadlased palusid 16 naisel vanuses 19–25, kes kõik olid terved harrastusjooksjad, 2 nädala jooksul proovida Vibram FiveFingers’i jalanõusid. Tegemist on Itaalia firmaga, mis on pioneer nn paljajalu jooksmise tunnet tekitavate jalanõude loomisel. Vibram FiveFingers on pehme, kindasarnane jalanõu, mis kaalub vähem kui 140 grammi.

Katsealustel paluti kasutada neid jalanõusid 3 korda nädalas, kuni 20 minutit päevas. Seejärel naasid naised laborisse, kus teadlased analüüsisid nende kehahoiakut, jooksusammude tehnikat ja jõudu, millega jalg maha löödi. Uuringud tehti kolmes eri tingimustes – tavalistes jooksujalanõudes, paljajalu joostes ja Vibram FiveFingers’it kandes.

Selgus, et pooled naistest, kes jooksid kas paljajalu või minimalistlikes spordijalanõudes, ei suutnud oma kehahoidu korrigeerida. Seetõttu koormasid nad oma keha hoopis rohkem kui tavaliste jalanõudega.

Uurimus näitas, et traditsiooniliste jooksujalanõudega jooksid naised üle kanna ehk maandusid kõigepealt jalalaba tagumisele osale. Paljajalu ja ka FiveFingers’itega joostes tuleks aga peamiselt maanduda jalapäkale. Ainult pooled naistest suutsid oma jooksutehnika soovitustele vastavaks kohandada. Ülejäänud pooled jooksid kõikides tingimustes ühte moodi ehk kõigepealt kannale maandudes.

Paljajalu jooksmise ja FiveFingers’ite poolt räägib tõsiasi, et jooksjad kõverdasid sellistes tingimustes vähem põlvi kui tavaliste jalanõudega, mis vähendab vigastuste tekke riski. 

Uuringu autorite sõnul võib pikaaegsetel jooksjatel olla suuri raskusi jooksutehnika vahetamisel. Uute ultramoodsate jalanõude puhul on see aga hädavajalik tervise ohutuse tagamiseks.

Vaata veel: Are Barefoot Shoes Really Better? (The New York Times)
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: