Isejuhtivate autode pealetung võib viia riigipiiride tugevdamiseni

Suurbritannias kütab täiskasvanute seas kirgi vaidlus, kas riigi teedele peaks lubama isejuhtivad autod, mida kontrollitakse mõnest teisest riigist, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port. Sõltumatu nõukoja esialgne soovitus näeb ette selle selget keelamist.
Paljudes poistega kodudes on mingisugune kaugjuhitavate autode kogemus. Alguses on kõigil huvitav. Isegi lapsevanemad tahavad proovida, mis tunne on juhtida pisikest rooli või kangikesi käsitsedes põrandal vuravat autot. Peagi pikivad elevust pahasemad noodid, kui masin kihutab vastu mööblit.
Kodu hävitavat süüdlast otsitakse peamiselt inimeste seast. Auto pole ju süüdi. Lõpuks süüdistatakse ka autot, kui kokku satub rohkem lapsi ja kõik tahaksid sellega mängida. Mängu asemel vallandub kriis. Seepeale eemaldavad vanemad auto mänguasjade seast.
Midagi sarnast võib korduda suurte inimeste maailmas. Isejuhtivates autodes nähakse esmalt vanamoodsat sõiduvahendit, miinus juht. Juhi kadumisse suhtutakse enamasti positiivselt. Ise roolis olnud näevad kohustustest vabamat tulevikku. Veel räägitakse inimestest juhtide inimlikest probleemidest vabanemisest. Pidades silmas väsimust, agressiivsust, juhtimisvigu, telefoniga rääkimist, purjus peaga roolimist jne. Leitakse, et inimene ei ole hea juht ja sellega analüüs lõppeb.
Kujutlegem end aga tagasi elutuppa, kus põrandal vurab uudne kaugjuhitav auto. Ühel hetkel kihutab auto kassi otsa. Viimane kargab ehmunult lauale ja ajab ümber vaasi. Seepeale teeb ehmunud käsi hoogsa kaitsva liigutuse ja lennutab sõrmede vahelt puldi keset teleriekraani. Viimane puruneb. Üks vanematest kargab püsti ja teatab, et talle aitab. Ta on olnud alati pudiga auto vastane, aga teda kunagi ei kuulata. Ta tahab elada vabaduses, omaette ja annab sisse lahutuse või midagi selles võtmes.
Süüdlast otsides selgub viimaks, et auto sõitis ise. Sellel hetkel ei juhtinud seda ükski pereliige. Arvatakse, et tegemist on uue põlvkonna nutika mänguasjaga. Uut mudelit juhitakse interneti kaudu ühendatud tehisintellekti poolt. Auto põhjast leiab valmistajariigina Hiina. Tekib küsimus, kas võõrast ja vastuolulisest riigist tohib juhtida Euroopa Liidu koduseid mänguasju. Helistatakse tuttavale juristile. Selgub, et ta ei tea vastust.
Analoogne olukord rullub praegu lahti Ühendkuningriigis. Isejuhtiv auto on tegelikult suur puldiauto. Seda juhitakse nagu tavalist sõidukit. Ainult, et juht ei asu auto roolis. Juht pole isegi inimene. Isegi kui juhtimisega tegeleks kaugel asuv inimene, tärkab küsimus, kas Ühendkuningriigi teedel asuvat autot tohib juhtida mõnest teisest riigist?
Riigi valitsust nõustava sõltumatu nõukoja koostatud raportis tõdetakse, et kaugelt juhtimist pole konkreetselt keelatud ega lubatud. Tegemist on hiiliva õiguslikult halli tsooniga. Hiilimise metafoor tuleneb tasahilju kasutusse võetavatest isejuhtivatest sõidukitest. Esialgu ei rakendata neid liikluses, vaid eraterritooriumil. Aladel, kus ei kehti liikluseeskirjad. Seetõttu jääb nende reguleerimise vajadus seadusesilma nägemisväljast välja.
Ladude vahel, põldudel või kinnistel territooriumitel vuravate juhita sõiduvahendite edukas rakendamine normaliseerib nähtuse. Ühel hetkel juhtub siiski midagi ootamatut ja käivitub pahanduste ahelreaktsioon, misjärel asutakse otsima vastutavat isikut. Teda pole võimalik isegi määratleda. Ühendkuningriigi valitsus oli ettenägelik ja tellis mainitud ekspertarvamuse.
Võimalik, et seadusandjal puudus puldiga autoga mängimise kogemus. Sealsed seadused ei näe isegi ette, et autojuht peab asuma auto sees. Varasemate põlvkondade autode puhul ei tulnud kellelegi pähe nõuda seaduse jõul, et juht asuks autos. Arvati, et teisiti polnud võimalik. Puldiautoga mängides oleks ehk võinud sellist olukorda ette näha. Antud klausli puudumine võimaldaski isejuhtivatel sõidukitel vabamalt areneda ja leida piiratud kasutusvõimalusi, kuni nüüdse kriitilise piirini.
Sarnaselt paljudele riikidele sillutavad ettevõtjad ka Ühendkuningriigis teed uue põlvkonna sõidukite kasutuselevõtule. Nüüd siis avastati huvitav olukord. Raportis soovitatakse keelata võõrast riigist autode juhtimine. Seda vähemalt esialgu, kuni saavutatakse suurem selgus.
Keelamiseks on mitmeid põhjuseid, alates turvalisusest kuni vastutuse ja kohalike seaduste jõustamiseni võõras riigis. Lisaks peab tagama, et keegi kolmas, kuritegelik isik ei sekkuks häkkimise teel juhtimisse. Seega osutub näiliselt tagasihoidlik juhi roolist eemaldamise asjaolu üllatavalt keerukaks sõlmküsimuseks.
Juhul kui juhtimiskeskused luuakse igasse riiki eraldi, tekib küsimus nende tarkvara uuendamisest ja ohutusest, kui arendustöö toimub mõnes teises riigis. Võimalik, et tulevikus sõlmitakse rahvusvahelised kokkulepped ja kõikidel teedel sõidavad ainult "võõramaalased". See võib kujuneda omamoodi psühholoogiliseks väljakutseks. Nii-öelda "suured inimesed" võiksidki rohkem mängida, et enne riidu minemist suudaks ette näha mängulisemaks kujuneva maailmaga muutuvaid reegleid.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"