USA bioloogiaõpikutes esile toodud teadlased on valdavalt valged mehed

USA bioloogiaõpikutes tõsteti iga naisteadlase kohta esile seitse meest, seejuures mustanahalisi naissoost teadlasi polnud analüüsitud õpikutes kordagi esindatud.
Kui minna samal kursil edasi, mööduks sajandeid enne kui bioloogia eriala õpetamiseks kasutatavad raamatud vastaksid ka nende lugejate mitmekesisusele, vahendas BBC uurijate seisukohta. "Me ei leidnud näiteks ühtegi mustanahalist naisteadlast ühestki õpikust", ütles Cissy Ballen, kes on USA Alabaama Auburni ülikooli doktor.
Uuringus analüüsiti seitset tänapäeval kasutusel olevat USA bioloogia õpikut, mida kasutavad põhiliselt USA üliõpilased. Kokku analüüsiti rohkem kui tuhande teadlase nime. Valim moodustus alates ajaloolistest tegelastest (Charles Darwin ja Gregor Mendel) kuni kaasaegsete teadlasteni. Valimis esindatud teadlastest olid 13 protsenti naised, aga 6,7 protsenti mustanahalised, Aasia päritolu või vähemusrahvuste esindajad.
Siiski märkisid teadlased, et viimastel aastatel on olnud teatavad edusammud õpikutes esile toodud teadlaste seas. Paremaks on muutunud naiste ja Aasia päritolu meeste esindatus õpikutes.
Õpikute kirjastajate sõnul on nende ülesanne tasakaalustada täpset ajaloo kujutamist, tutvustades kaasaegset teadust, mis peegeldaks ka mitmekesist üliõpilaskonda.
Varasemad uuringud on näidanud mitmekülgsuse vajalikkust tulenevalt eeskujude olulisusest teaduses. Kui ei ole kedagi endasugust niisugustes põhiteostes, siis võib see mõjuda väga kehvasti, selgitas Cussy Ballen.
Londoni Imperial College võrdõiguslikkuse, mitmekesisuse ja kaasatuse uurija Rahma Elmahdi sõnul on juba mõnda aega teada olnud, et õppematerjalides on sageli esindatud just valged meessoost inimesed. Seejuures on õpikutes kajastatud teadlaste rassiline ja suguline hulk väga erinev sellest, milline on see bioloogia eriala õpilaste seas. Elmahdi lisas, et niisugune tendents on ilmnenud ka lisaks USA-le ka Suurbirtannias.
Elmahdi ütles BBC-le, et erinevuste lahendamiseks peab hakkama tegutsema, kui me ei taha kõrvale jätta veel ühte põlvkonda andekaid teadlasi. Bioloogia on sooliselt suhteliselt mitmekesine, kui seda võrrelda mõne teise valdkonnaga, näiteks füüsikaga. USA-s on umbes 60 protsenti bioloogia eriala lõpetanutest naised.
Autorid kirjutavad uuringus, et teadlase stereotüüpi kajastatakse bioloogiaõpikutes endiselt tugevalt. Sealjuures ei poolda uuringu autorid teaduse ajaloo kustutamist ega kavatse õõnestada nende teadlaste tohutut panust, kes on aluse pannud tänapäevasele bioloogiale.
Autorid lisavad uuringu kokkuvõttes, et samavõrd oluline on ajaloo edastamine nii, et püütakse näidata, et teadus on mitmekesine ja teadlase karjääri saab teha igaüks, kes on selleks võimeline ja huvitatud elu põhiprintsiipidest.
Toimetaja: Indrek Ojamets