Kust on pärit meemesilased? ({{commentsTotal}})

Kust on pärit meemesilased?
Kust on pärit meemesilased? Autor/allikas: Waugsberg/Wikimedia Commons
Liigi algkodu on Aasias, näitasid Uppsala ülikooli geneetikud.

Taimi tolmeldavatest putukatest sõltub suur osa inimese toidulauast. Paraku jääb meemesilasi pidevalt vähemaks.

Bioloogid üritavad aru saada, kuidas on mesilased evolutsioneerunud ja kui hästi kohastunud erinevate keskkonnatingimustega. Seniste geeniuuringute kohaselt peeti meemesilaste algkoduks Aafrikat. Uppsala ülikoolis tehtud uurimuse kohaselt pärineb liik hoopis Aasiast.

Matthew Webster järjestas koos oma kaastöölistega maailma eri piirkondadest pärinevate meemesilaste genoomid ja analüüsis põhjalikult nende üksiku nukleotiidi polümorfisme ehk SNPsid – ühetähelisi DNA-ahela muutusi. Selle põhjal koostati liigi evolutsioonipuu.

Selgus, et meemesilase eellased elutsesid Aasias. Õõnsate puutüvede elanikud hakkasid umbes 300 000 aastat tagasi kiiresti levima Euroopasse ja Aafrikasse.

Kliima muutumine on mesilasi ja nende levikut oluliselt mõjutanud. Websteri sõnul on meemesilaste geenimustris näha muutused, mis tõenäoliselt peegeldavad jääaegade mõju.

Euroopas jäi kliima külmenedes mesilasi vähemaks, Aafrika asurkonnad aga hakkasid tol ajal kasvama.

Tavaliselt kipub kodustatud liikide geneetiline mitmekesisus vähenema. Uurija kinnitusel on meemesilased geneetiliselt üllatavalt mitmekesised ja sugulusaretus pole kindlasti mesilaste hukkumise peapõhjus.

Uurimus ilmus ajakirjas Nature Genetics.

Toimetaja: Piret Pappel