Asteroid ja vulkaanid hukutasid saurused ühiselt ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Kunstniku nägemus 10-kilomeetrise läbimõõduga Maad tabavast asteroidist.
Kunstniku nägemus 10-kilomeetrise läbimõõduga Maad tabavast asteroidist. Autor/allikas: Don Davis/Nature

Viimasel ajal on teadlaste seas üldiselt arvatud, et dinosauruste väljasuremisel 65 miljoni aasta eest mängis otsustavat rolli suur asteroid, mis tänapäevase Mehhiko lähistele langes ja üleilmse katastroofi vallandas.

Kuid on ka neid, kes väidavad, et põhilised pahategijad olid ikkagi tänapäevase India alal pikalt pursanud ülivõimsad vulkaanid ja et pursete ajal aset leidnud asteroidilöök oli kõigest kõrvaline vahejuhtum.

Nüüd on rühm Ameerika ja India teadlasi omaaegsete vulkaanipursete toimumisaegu geoloogiliste uuringute põhjal üle täpsustanud ja leidnud, et kõige võimsamad pursked hakkasid toimuma alles pärast seda, kui asteroid oli kukkunud.

Paul Renne Berkeley California Ülikoolist ja ta kolleegid kirjutavad ajakirjas Science, et tõenäoliselt põrutas asteroidilöök vulkaanide maa-alused laavalõõrid põhjalikult segi, mispeale tekkinud uute lõõride kaudu pursked märgatavalt hoogustusid ning muutus ka välja paisatud laava ja tuha keemiline koostis. Pursete ajastu kestis seepeale veel pool miljonit aastat ja alles seejärel sai maakera elustik hakata suuremas ulatuses taastuma.

Seega ei saa Renne ja kaasautorite sõnul asteroidilöögi ja vulkaanipursete mõju teineteisest lõppkokkuvõttes lahutadagi ning on ehk võimatu öeldagi, kumma roll oli sauruste ja paljude teiste liikide hukus suurem. Võib arvata, et kumbki neist eraldi võetuna ei olekski nii suurt väljasuremislainet valla päästnud.