Eesti ja Šveitsi teadurid tuvastasid seose geenide ja õpiedukuse vahel
Tartu Ülikooli ja Šveitsi Lausanne'i Ülikooli teadurid tegid kindlaks seose geenide ja õpiedukuse vahel. Nimelt näitab teatud varieeruvus kromosoomide struktuuris kas lapse arengule peaks rohkem tuge pakkuma ning otsima abi logopeedilt või mõnelt teiselt spetsialistilt.
Kui inimesel on tavapärase asemel kromosoomilõigud topelt või puudu, on kõrge risk, et tal on arenguga raskusi ning lõpetab oma haridustee enne keskhariduseni jõudmist, vahendas "Aktuaalne kaamera".
"Me leidsime, et ehkki iga individuaalne variant on üsna harvaesinev, on neid tegelikult kokku päris palju. Umbes kümme protsenti inimestest on kahjustatud selliste geneetiliste variantide poolt ja sellel on väga tugev mõju nende edukusele koolis," rääkis Tartu Ülikooli ja Lausanne'i Ülikooli teadur Katrin Männik.
Seni oli kromosoomilõikude varieeruvust uuritud eeskätt intellektipuude ja autismi kontekstis. Nüüd vaadeldi kromosoomilõikude erinemise mõju nii-öelda tavalistele inimestele, kellel ei ole haigust diagnoositud.
Teadlaste sõnul tuleks seda tüüpi geneetilise muutuse olemasolu avastada juba lapseeas, et pakkuda abi võimalikult varakult. Umbkaudu üks inimene neljakümnest võib kuuluda nende hulka, kellel võib tekkida probleeme.
"See ei tähenda seda, et nad ei saa üldse koolis hakkama. Neil on võib-olla lihtsalt natukene raskem. Ja võib-olla neil on näiteks.. vaja logopeedilist abi või eriprogrammi ja kui inimesed on teadlikud sellest, siis tegelikult ka neil lastel oleks lihtsam, nad saaksid varakult abi ja nad saaksid oma potentsiaali tegelikult palju paremini kasutada," rääkis Männik.
Kromosoomilõikude varieerumise uuring on esimene, millest Tartu Ülikooli geenivaramu doonorid ka ise praktilist kasu saavad. Soovi korral saavad doonorid teada ka enda geneetiliste soodumuste kohta.
Toimetaja: Maarja Roon