Ford hankis patendi autode automaatseks teisaldamiseks
Värskelt väljastatud patendist lähtudes võivad leida endale võetud kohustusi eiranud kodanikud end poest naasmise järel olukorrast, kus nende auto on vahepeal iseseisvalt minema sõitnud, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Autovalmistaja Fordile äsja väljastatud patenti saatis üllatavalt elav reaktsioon. Tavaliselt satuvad lugema patendi kirjeldusi äärmiselt väike osa inimestest. Patendi kirjelduse omapärase loogikaga nõudlusi valdab ja neid viitsib lugeda veelgi väiksem osa. Järelikult rajaneb enamik reaktsioone kuuldustele. Fantaasiate ja vestluste toitmiseks piisaks juba patendi pealkirjast "Süsteem ja meetod sõiduki tagasivõtmiseks".
Järgnevalt võiks spekuleerida, mida järeldab taolisest reaktsioonist klienti ärakuulav psühholoog. Võib-olla püüab ta ravialust suunata õigele teele, rääkides vastutusest ja vajadusest hoida rahalised kulutused kontrolli all. Sellisel juhul ei pea tavaline inimene autotootja tuhandete patentide seast just sellele ühele eraldi reageerima.
Ometi võib ka ausaid kodanikke tabada teatud ärevus, saades teada, et tulevikus võib su auto ühel päeval otsustada kodust või kaupluse parklast iseseisvalt lahkuda ja minna tagasi poodi. Patent kirjeldab tehnilist lahendust ja selle rakendust juhuks, kui auto kasutaja ei ole täitnud ostuga võetud kohustusi.
Eelmise aasta augustis koostatud ja käesoleva veebruari lõpus väljaantud intellektuaalomandit kaitsev dokument väljastatakse praktilisele arukale taotlusele, mitte fantaasiale. Sellest võib järeldada, et nii taotleja kui ka seda analüüsinud patendivolinik peavad selle sisuks olevat ideed enneolematult uudseks ja teostamist realistlikuks.
Põhimõtteliselt lisandub autole uudne omadus. Esialgu võiks arvata, et see ei muuda midagi. Oled korralik ja auto ei lähe kuhugi. Uue mõtte tabamiseks võiks mõelda end lemmiklooma-, näiteks kassi- või koeraomaniku rolli. Sa võid olla igati hoolas peremees või -naine, aga taustal hiilib ikkagi loomakese kadumise mure. Sellest suurima stsenaariumite valiku moodustab iseseisev eksiteele sattumine, millest tulenevalt rakendatakse neljajalgse pereliikme suhtes teatud piiranguid kettide ja lukustatud ruumide näol.
Käesolev patent näeb ette mitmesuguseid võimalusi autoomaniku delinkventse käitumise ja sellest põhjustatud olukordade haldamiseks. Nende võimaluste loetelu teebki patendi huvitavaks sotsiaalse ja inimliku elu peegelduseks.
Oleks igati loomulik, kui auto teavitab sõnumite abil juhti või omanikku, et on tekkinud väike probleem, mille ainult tema saab lahendada. Vastasel juhul lülituvad tööle mitmesugused piiravad meetmed. Auto võib hakata segavalt tuututama, edastama raadiost häirivat müra ja see võib keelduda täitmast mõnda juhi soovi. Loomulikult ohustamata seejuures autot ja juhti, peamiselt mugavuste toimimise arvelt.
Patendi taotlejad tunnevad auto võõrandamise teemat suure põhjalikkusega. Nad väidavad, et juhul kui võlgnik ei reageeri esimestele hoiatustele ega klaari ära selle põhjuseid, kõneleb olukord reaktiivse käitumise faasist. Näiteks kipuvad autokasutajad varjama sõiduki asukohta, käituvad volitatud ametnike suhtes agressiivselt või püüavad sõidukit kahjustada.
Patendis kirjeldatud tehnikate väärtuseks ongi püüd hoida suhe omanikuga konstruktiivsena ja suunata kogu protsess võimalikult kasuliku lahendi poole. Näiteks võib auto keelduda sõitmast ainult nädalavahetusel, sest tööpäevadel tööle sõitmine teeniks potentsiaalselt ka auto ostu kreeditori huve.
Lisaks võib hädaolukorras auto nõustuda sõitma näiteks haiglasse. See oleks inimlik, hoiaks võlgnikku elus ja kaudselt teeniks samuti kreeditori huve. Juhul kui omandiga seotud probleemid ei lahene, sõidab auto näiteks parklasse, kust on kohtutäituril mugavam see treilerile tõsta. Teise võimalusena võib auto võlgniku kodust lahkuda kinnisesse parklasse, selle müünud poodi või auto roamulasse. Kõigele on mõeldud.
Kõige taamal võib märgata nähtamatu elevandi kontuure. Inimeste reaalne sissetulek või ostujõud on löögi all ja automatiseerimise tulemusel ilmselt tööjõu väärtus langeb. Samal ajal on ees oodata suurt autopargi väljavahetamist uue põlvkonna elektrisõidukite vastu. Just selliste autode vastu, millesse on võimalik seadistada käesoleva patendi tehniline lahendus. Ford väidab, et tegemist oleks niinimetatud OTA ehk üle eetri toimuva tarkvaralise uuendusega. Nõnda reedab patendi ajastus, et ees on oodata soovide ja võimaluste vaheliste kääride suurenemist.
Auto on olnud seni reeglipärase süsteemi tuima kuulekuse musternäidis. Keegi ei tahaks, et näiteks rooli ja rataste vahel oleks veel mingi iseseisev otsustusprotsess. Nüüd oleme aga jõudmas uude normaalsusesse, milles seni ainuotsustamisega harjunud inimene peab loovutama osa vabadusest tehnilistele seadmetele.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa