Teadusliku maailmapildi mõistmine aitab langetada kaalutletud otsuseid ({{commentsTotal}})

Tartu Ülikooli rändavas bioklassis õpetatakse pipeteerimist ja laboritöös igapäevaselt kasutatavaid metoodikaid.
Tartu Ülikooli rändavas bioklassis õpetatakse pipeteerimist ja laboritöös igapäevaselt kasutatavaid metoodikaid. Autor/allikas: Tartu Ülikool

Millest me koosneme ja kes me oleme, on tähis aru saada selleks, et osata hinnata enda vajadusi. Kuid koduste vahenditega on raske DNA-d näha, kirjutab Tartu Ülikooli geenitehnoloogia tudeng Signe Parts Teadlaste Öö sündmuste ajal. Sellepärast näevad Parts ja tema kaastudengid terve aasta palju vaeva, et aidata kaasa noorte teaduspõhise maailmapildi kujunemisse. Nad selgitavad, kuidas nad seda teevad.

Õpilaste harimine on praegusel ajal ülimalt vastutusrikas töö. Info ülekülluses tuleb teha valikuid, mida ja millal õpetada. Aina olulisemal kohal on tõese informatsiooni selekteerimine ja selle korrektne edastamine. Paraku on õpetamiseks ettenähtud ressursid piiratud ja selles ääretult mitmekesises maailmas ei tutvustata noortele nende valikuvõimalusi piisvalt.

Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituut võimaldab gümnaasiumiõpilastel teha teadmistepõhiseid valikuid. Ülikooli valides või üldiselt elutee jätkamisel on oluline enese tundmine, valdkonna mõistmine ning huvide tõlgendamise oskus. Tihti ei saa õpilased tutvuda bioteaduste erialadega, sest selleks puuduvad ressursid.

Koostöös Bioteaduste Üliõpilaste Seltsi ja Eesti Bioloogiaõpetajate Ühinguga on loodud geneetika õppepäevad, kus antakse gümnasistidele võimalus tutvuda bioteaduste metoodikate ning erialadega. Geneetika õppepäevade raames saavad õpilased uurida enda DNA-d või "lahendada kuritegu" biotehnoloogilisi meetodeid rakendades. Ühel õppeaastal saavad kaheksa päeva jooksul geneetika õppepäevade raames praktilise kogemuse kuni 240 gümnasisti, kuid huvi on kolm korda suurem.

Sellised praktilised ja käelist tegevust pakkuvad ettevõtmised aitavad noortel paremini mõista enda tulevikuvõimalusi ja tekitavad huvi teaduse vastu. Lisaks geneetika õppepäevadele tegeleb teaduse populariseerimisega ka rändav bioklass, mis on samuti alguse saanud Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituudist.

Rändav bioklass viib geneetika praktikumi otse õpilasteni. Viieaastase eksisteerimise jooksul on see ettevõtmine külastatud 154 kooli ning tagasiside on ülimalt positiivne. Gümnasistidel on võimalus muutuda päevaks teadlasteks, kes saavad sadestada DNA-d  ning rakendada molekulaardiagnostikat haiguste diagnoosil. Õpilastele tutvustatakse bioteatuste võimalusi ja kõigil huvilistel on võimalus eriala kohta küsida küsimusi otse tudengitelt. 

Mõlema projekti ühtseks jooneks on tudengite kaasatus praktiliste tööde juhendamisel. Noored on tulnud kokku ja näinud vajadust teadlikkuse tõstmiseks bioteaduste valdkonnas. Vaid  õpikuteadmiste omandamisel jääb bioteaduste eriala kaugeks ja on raske otsuseid langetada.

Geenitehnoloogiaga ei puututa igapäevaselt kokku ja väheste teadmistega on raske eriala õigesti hinnata. Nii geneetika õppepäevad kui ka rändav bioklass tagavad gümansistidele elulähedase karjäärikogemuse, mis äratavad huvi bioteaduste vastu ja aitab tulevikus karjääriplaneerimisel paremaid otsuseid langetada. Tudengid ja Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituut jätkavad tööd selle nimel, et bioteadused jõuaksid üha rohkemte huvilisteni. 

Toimetaja: Katre Tatrik, Tartu Ülikool



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: