Elektritõukerataste kliimasõbralikkus jätab soovida
Tõukerataste lühikese eluea tõttu paiskub sõidukilomeetri kohta õhku poole võrra vähem CO2, kui sama vahemaa autoga läbimisel. Autosõitude asemel asendavad elektritõukerattad aga enamasti keskkonnasõbralikumaid liikumisviise, leiab nende elutsüklit uurinud töörühm.
Sõiduvahendite mõju hindamiseks võtsid Põhja-Carolina Osariigiülikooli teadlased aluseks Hiinas valmistatud elektrilise tõukeratta Xiaomi M365. Mudelit laenutavad teiste seas suurettevõtted Lime ja Bird. Keskmiselt peavad need vastu kuu või paremal juhul kaks. Kuigi mõlemad ettevõtted töötavad vastupidavamate prototüüpide kallal, pole jõutud veel nende masstootmiseni.
Töörühm leidis, et lühikese eluea tõttu vallandub elektritõukeratastega sõites sõidukilomeetri kohta oluliselt rohkem süsihappegaasi, kui ühistranspordi, elektrimopeedi või jalgratta eelistamisel. Autoga sõitmisest oli see peaaegu kaks korda keskkonnasõbralikum. Kui sõiduautoga sõites eraldub kilomeetri kohta ligikaudu 260 grammi süsihappegaasi, siis elektritõukerataste koguemissioonid jäid kilomeetri kohta 125 grammi piirile.
Samas rõhutas ülikooli inseneriteaduse professor Jeremiah Johnson kolleegidega Raleigh linnas läbiviidud küsitluse põhjal, et autojuhid moodustasid tõukeratastega sõitjatest vaid kolmandiku. Ligi pooled oleksid kasutanud sihtkohta jõudmiseks jalgratast või läinud sinna jala. Iga kümnes oleks otsustanud bussi kasuks. Kuigi elektritõukerattad võivad seega piirkondlikult heitmeid vähendada, on planeedi tasandil nende mõju vastupidine. Näiteks jalgratta kasutamisega seonduvad CO2 emissioonid on kilomeetri kohta umbes viis grammi.
Pool elektritõukeratastega seotud heitmetest olid seotud toormaterjalide tootmise ja tõukerataste valmistamisega. Veidi üle 40 protsendi CO2 emissioonidest olid seotud kokku kogumise ja laenutuspunkti toimetamisega. Enamasti kasutatakse selleks sisepõlemismootoriga veokeid. Elektri tootmisel vallandunud CO2 moodustas kõigist heitmetest alla viie protsendi. Energiaallikate eripärade tõttu võivad olla viimased Eestis veidi kõrgemad.
Elektritõukerataste keskkonnamõju on töörühma hinnangul enam kui seitsme korra võrra suurem, kui leidis hiljuti analüüsifirma Rhodium. Ettevõtte sõnul vallandub kilomeetri kohta vaid umbes 17 grammi CO2. Samas eeldas firma, et elektritõukerattad peavad vastu sama kaua kui nende akud. Teise eeldusena oleks jäänud need ööseks samasse kohta, kuhu viimane kasutaja need õhtul jättis.
Johnson märkis, et elektritõukerataste keskkonnamõju vähendamiseks on mitmeid võimalusi. Näiteks öösel ainult peaaegu täiesti tühjade tõukerataste kokku korjamisel väheneksid koguheitmed viiendiku võrra, nende õhtuks kogumispunkti lähedale toomisega peaaegu 25 protsenti. Ligi sama palju väiksemad oleksid elektritõukerataste heitmed, mille eluiga ulatub vähemalt kahe aastani.
Uurimus ilmus ajakirjas Environmental Research Letters.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa