Linnuteesse on sulandunud teine suur galaktika ({{commentsTotal}})

Foto: Serge Brunier/Frederic Tapissier/ESONASA

Kümme miljardit aastat tagasi sööstis Linnuteesse teine suur galaktika. Kokkupõrke märke avastasid Hollandi astronoomid Linnutee ketast ümbritsevast kerajast kroonist ehk halost.

Amina Helmi Groningeni Ülikoolist ja ta kolleegid kirjutavad ajakirjas Nature, et suur osa Linnutee krooni tähtedest erineb keemiliselt koostiselt suuremast osast ülejäänud Linnutee tähtedest.

Et aga nende eripäraste tähtede eripärane koostis, samuti orbitaalne liikumine Linnutee keskme ümber on omavahel üsna ühesugune, on arvata, et nad on ka ühist päritolu.

Teadlaste arvutuste järgi pärinevad need tähed Linnuteega kümne miljardi aasta eest kokku põrganud teisest galaktikast, mille mass oli veerand Linnutee massi.

On üsna kindlalt teada, et kõik suured galaktikad on tekkinud väiksemate galaktikate ühinemisel. Kuid seni ei olnud suuremat selgust, kas Linnutee on kujunenud pigem väikesest hulgast suhteliselt suurtest lähtegalaktikatest või hoopis suurest hulgast pisemat sorti galaktikatest.

Nüüd siis selgus, et vähemalt üks Linnuteesse lisandunud galaktika on küll olnud täitsa suur. Teadlased panid sellele kunagisele galaktikale nimeks Gaia-Enceladus.