Linnutee laieneb ülehelikiirusel ({{commentsTotal}})

Foto: Ken Crawford

Meie linnades jälle hoogsalt käima läinud teetööd ja tänavaremondid, aga pidev ümberehitus käib ka kosmoses, Linnuteel.

Meie galaktikas sünnib kogu aeg uusi tähti juurde, nüüd aga on teadlased avastanud, et galaktika servaaladel sündivate tähtede arvel galaktika üha laieneb. Ja laieneb mitte niisama kuidagimoodi, vaid väga kiiresti – pika aja peale keskmistades umbes 500 meetrit sekundis!

Linnutee laienemist on ise selle sees olles üsna raske hoomata, seetõttu on Cristina Martínez-Lombilla Kanaari saarte astrofüüsika instituudist ja ta kolleegid uurinud otseselt hoopis teiste Linnutee sarnaste galaktikate laienemist.

Nad jälgisid galaktikate äärealadel siravate noorte sinakate tähtede liikumisi, et aru saada, kui kiiresti need oma sünnipaigast lahkuvad ja kuidas galaktikad selle toimel kasvavad.

Galaktika laienemine 500 meetrit sekundis ei ole galaktilises mõõtkavas küll mingi eriline suursaavutus, kuid siiski, kolme miljardi aasta pärast on meie Linnutee ketta nähtava osa läbimõõt praegusega võrreldes juba viis protsenti suurem.

Martínez-Lombilla kõneles oma uurimistööst teisipäeval Inglismaal Liverpoolis Euroopa astronoomia ja kosmoseteaduse nädalal.