Elon Musk: vaja on veel suuremat raketti
Eraettevõte SpaceX katsetas teisipäeva õhtul edukalt kanderaketti Falcon Heavy, muutes selle kõige võimsamaks kanderaketiks, mis tänapäeval kasutuses. Inimeste planeetide vahel liigutamiseks peavad need olema aga veelgi suuremad, osutas ettevõtte tegevjuht Elon Musk.
Musk nentis lennu järel toimunud pressikonverentsil, et kuigi Falcon Heavy kõrgus ulatub 70 meetrini ja selle kiirendite maandumisjalgade läbimõõt ulatub 18 meetrini, on see kaugelt liiga väike, et liigutada inimesi Maalt Marsile. "Need peavad olema sellest kaugelt suuremad," viitas Musk. Samas oli tal pakkuda selleks konstruktiivne lahendus.
SpaceX teatas juba 5. veebruaril, et ei kavatse taotleda sertifikaati Falcon Heavy'ga mehitatud kosmoselaevade orbiidile lennutamiseks. Maa-lähedasele orbiidile suudab toimetada astronaute juba Falcon 9. Pikemateks kosmoselendudeks plaanitakse kasutada alles arendusjärgus olevat raketti Big Falcon Rocket (BFR).
Järgmise põlvkonna kanderaketti tõukab edasi 31 Raptor-tüüpi mootorit. Nende tõukejõud ületab vaakumis Falcon 9 ja Falcon Heavy põhikomponendiks olevate Merlin-mootorite oma ligikaudu kaks korda. Kanderaketi kõrgus küündib 106 meetrini.
Sirgjoonelise arvutuse kohaselt on BFR mootorite tõukejõud merepinnal Falcon Heavy omadest kokku pea seitse korda suurem – 7,6 MN (meganjuutoni) asemel 52,7 MN. Samuti kasutavad Raptor-tüüpi mootorid kütust tõhusamalt. Sarnaselt juba ettevõtte ehitatud rakettidele saab BFR-i kiirendeid taaskasutada.
Falcon Heavy esmareis tõestas Muski sõnul, et ettevõte suudab raketistarte arvutitel hästi mudeldada. "See annab mulle meie järgmisesse raketikavandisse väga palju usku. See lisab kindlust, et BFR-ga annab tõesti tööd teha," laiendas ta pressikonverentsil. Kui arendustöö kulgeb suuremate tõrgeteta, loodab Musk katsetada raketti kolme kuni nelja aasta pärast.
Kava kohaselt saab sellega toimetada Maa-lähedasele orbiidile juba 150 tonni suuruseid laadungeid. Seda on kümne tonni võrra rohkem, kui suutis astronaudid Kuule toimetanud Saturn V.
Falcon Heavy kui paradigma purustaja
Kuigi paljude ettevõtete vajadusi suutis täita juba praegu argikasutuses olev Falcon 9 rakett, tõotab Falcon Heavy muuta kosmose kättesaadavamaks veelgi rohkematele ettevõtetele ja inimestele.
Ühe lennu hinnanguline maksumus on 90 miljonit dollarit. Kiirendite taaskasutamisega on võimalik nende omahinda veelgi langetada. Võrdlusmomendina maksab Falcon Heavy'ga samasse klassi kuuluva Delta IV Heavy iga lend ligikaudu neli korda rohkem.
Sertifikaadi Falcon Heavy'ga USA õhujõudude lepingute täitmiseks saab SpaceX tõenäoliselt järgmisel aastal. Paralleelselt saab hakata ettevõte osutama teenuseid välisplaneete uurivate sondide orbiidile toimetamiseks USA kosmoseagentuurile NASA. Musk kinnitas pressikonverentsil, et raketiga on võimalik saata uurimisaparaate Pluutoni ja sellest kaugemale.
SpaceX'i kõrval tegeleb suuremate rakettide arendamisega ka näiteks eraettevõte Blue Origin, mis loodab katsetada kanderaketti New Glenn aastal 2020. New Glenniga saab saata Maa-lähedasele orbiidile Falcon Heavy'st küll veidi vähem kaupa – 45 tonni, kuid see on samuti taaskasutatav.
Laiemas plaanis näitlikustab Falcon Heavy, et sügavamad kosmoseavarused pole enam ainult (rahvus)riikide päralt. Olgu ettevõtete eesmärgiks riigitellimuste täitmine, asteroidide kaevandamine või kosmoseturismi pealt teenimine.