Elon Muski usk inimkonda on natukene paranenud
Vaid päev pärast Tesla orbiidile lennutamist nentis Elon Musk, et autosid tootva Tesla Motorsi viimase kolme kuu kahjum küündis 675 miljoni dollarini. Selle valguses on ehk kummaline kuulda, et Muski usk inimkonda on tema enda sõnade kohaselt kasvanud, sedastab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Ilmselt leidub vähe inimesi, kes ei tea, milline mudel ja kellele kuulunud auto see on. Uudisena võib nüüd lisada, et tegemist on esimese autoga, millele on omistatud Päikest ümbritseval orbiidil ametliku taevakeha staatus.
Kas tegemist on Elon Muski või inimkonna saavutusega? Teisisõnu, kas igal ühel meist oleks põhjust kasvõi natukenegi uhkust tunda? Mõni tusatujus olija võib sähvata, et inimeste poolt kosmosesse tiirutama saadetud massiivse prügikoguse kõrval pole auto küll midagi muud kui pelk originaalitsemine. Tegu on täpselt samasuguse prahiga nagu ikka.
Kosmiliseks prahiks peetavad vanad ja katkised tehiskaaslased jmt tehniline prügi asub Maa orbiidil ja kannab halvustavat nime potentsiaalse ohu pärast, mida võib see põhjustada põrgates kokku mõne veel vajaliku seadmega. Muski poolt teele saadetud auto asub Päikest ümbritseval orbiidil, ega ole seega maalastele ja nende asjadele ohuks või tülinaks.
Kosmosevallutamise uudisvoogu mattus üks teine tähelepanu vääriv episood, milles tõdes Elon Musk, et tema usk inimkonda on hakanud taastuma. Võiks arvata, et Musk peab silmas meid kõiki. Tema edu on sarnaselt Isaac Newtoni kunagisele tõdemusele rajanenud kogu inimkonna varasematele pingutustele. Netwonilt pärineb ütlus, et kui ta ongi näinud teistest kaugemale, siis vaid tänu hiiglaste õlgadel seismisele. Newtonit õlgadel hoidnud hiiglastena pidas kuulus füüsik silmas varasemaid avastusi ilma milleta kulunuks tema aeg lihtsamate asjade avastamisele.
Kuid Elon Muski usuhoog inimkonda polnud seotud inimkonna ühise panusega tema raketi lennutamisese. Võimalusi on veel. Raketilennutamisega samasse aega jääb uudis Muski juhitud autofirma Tesla Motors rahalisest seisust. Suurte sündmustega sobivalt võib siingi rääkida pea kosmilisest rekordist.
Nimelt teatas firma 675 miljoni dollari suurusest kahjumist. Selle sünnitamiseks kulus kolm viimast kuud. Kuna keegi selle teate peale väga kurjaks ei saanud, võiks arvata, et Musk pidas silmas rahalahkust, kui rääkis uuenevast usust inimkonda. Ent ka see on vale vastus.
Tesla Motorsi masinavärgis põleb investorite raha uue nn gigatehase tootmisprotsessist kotermannide välja ajamisele. Nevadasse ehitatud kõrge automatiseerimisastmega ja päikeseenergiast toituv tehas pidanuks tootma 2500 kolmanda seeria Tesla mudelit nädalas. Täisvõimsus oleks sellest veel kaks korda suurem.
Olgu meenutuseks, et 2016. aasta märtsi viimasel päeval kuulutas firma avatuks uue ja odavama elektriauto Mudel 3 eeltellimise. Teade sattus neljapäevale ja laupäevaks olid tuhande dollarilise sissemaksu sooritanud 276 000 tellijat. Järgmisel nädalal ületas tellijate arv juba 400 000. Teiste sõnadega teenis firma mõne päevaga 400 miljonit dollarit ilma ühtegi autot tootmata. Autod lubati kätte toimetada alates 2017. aastast.
Paraku osutus tootmisvõimsuse saavutamine auto orbiidile lennutamisest oluliselt suuremaks väljakutseks. 2017. aasta lõpuks suudeti toota nädalas vaid umbes 1000 autot. Suurimaks pudelikaelaks on osutumas firma tugevuseks peetavate akude tootmine. Suured akuplokid moodustavad sõidukisse pandavast tehnoloogiast olulise suuruse, massi ja tehnilise keerukusega komponendi. Seetõttu on nende tootmist püütud võimalikult palju automatiseerida. Õnnetuseks saab automatiseerida ka igasuguseid pisikesi probleeme, mis muutuvad siis tänu võimsale tootmisprotsessile kiiresti suurteks katsumusteks.
Vigadest õppides lisati kõrgelt robotiseeritud protsessi lõikudesse inimesi. Nende tööks on vahendada valminud koostisosi automatiseeritud protsesside vahel. Selgus, et tänu siia-sinna inimeste lisamisele kasvas tootmise tõhusus. Seepeale Elon Musk oli üllatunud kuivõrd vajalikuks on sellises töökorralduses osutunud inimesed. Tänu sellele on tema usk inimkonda mõne kraadi võrra paranenud.
Kardetavalt pole rõõmustamiseks ometigi põhjust. Paranemine on vähene ja tegelikult reedab Muskis pikema aja jooksul süvenenud pettumust inimkonda. Huvitav, mis võiks toita kuulsa visionäri pettumust liigikaaslastesse?
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"