Lootus kunstnike Kuu taha saatmiseks hakkab täituma ({{commentsTotal}})

Kuu taha lendamiseks kavatsetakse kasutada senisest oluliselt võimsamat raketti.
Kuu taha lendamiseks kavatsetakse kasutada senisest oluliselt võimsamat raketti. Autor/allikas: SCANPIX/AFP/HO

Jaapani miljardäri Yukasu Maezwana plaan lennata rühma kunstnikega Kuu taha võib saada tuleval aastal tiibadesse uut tuult, ennustab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Aasta viimase tehnoloogiakommentaari sissejuhatuseks olgu jaapanlase Yukasu Maezawa unistus lennata ümber Kuu. Ettevõtja tahab näha Kuu seda külge, mis jääb Maa elanike eest varjujäävale poolele. Härra Maezawa soov võibki teoks saada, sest teelt on kadumas viimane takistus.

Kes pidasid selleks raha puudust, siis miljardärist härrat pole see sundinud soovist loobuma kordagi. Probleemiks pole olnud ka reisikaaslaste puudus. Yukasu Maezawa kavatseb kaasa võtta rühma kunstnikke, kelle silmade kaudu saavad nähtut kogeda ülejäänud maalased. Erakordse lennu toimumist on takistanud sobiva sõiduki puudumine.

Ühe ennustusena peagi algavale aastale võib pakkuda raketiteema siginemist argistesse vestlustesse. Olukorra muudab omal moel mugavamaks nimemuutus. Algupäraselt Marsile reisimiseks arendatava rekordilise kandejõu ja lennukaugusega hiigelraketi nimena pakkus Elon Musk F-tähega sõna sisaldava versiooni. Selle vabatõlge on umbes "pagana suur rakett" lühendina BFR. Hiljem püüti lühendi tõlget muuta lastele sobilikumaks "Suureks Falcon Raketiks". Nüüd nimetati uus rakett siis hoopiski tähelaevaks "Starship".

Lõppeva aasta sõnas ja ka teostuses oli üheks "tähtsündmuseks" orbiidile saadetud Tesla sportauto. Eesmärk polnud siiski autoreklaam, vaid suure kandevõimega raketi testimine. Auto oli ohvri rollis juhuks, kui katsetus oleks ebaõnnestunud. Tänu õnnestumisele paistab nüüd juhtunu helgemas valguses. Toona testitud Falcon Heavy raketi kandevõime oli 54 tonni ja töökauguseks Maa lähiorbiit.

Marsi projektiks mõeldud Starshipi kandevõime on ligikaudu 150 tonni ja reisikaugus kosmiliselt suurem. Algaval aastal teeb uus rakett esimesed testlennud. Elon Muski ettearvamatut fantaasiat arvestades võib rahuldada juhtuv nii sotsiaalmeedia kuulujuttude kanaleid kui ka panna inimkonna taaskord fantaseerima kosmose vallutamise teemadel.

Muu hulgas võib jututeemade fookusesse sattuda Yukazu Maezawa kunstnike grupi ekskursioon. Esialgse kava järgi pidanuks see realiseeruma 2023. aasta paiku. Muski hinnangul peaks mehitatud reis Marsile algama aastal 2024. Raketiteemaga lõpetades olgu fantaasia toitmiseks mainitud, et Starship kasutab kütuseks metaani ja vedelat hapnikku ehk materjali, mida reisilised saavad koguda Marsilt, et koju tagasi sõita.

Reisimise teemaga jätkates tasub algaval aastal olla tähelepanelik ka elektriautodega seotud teemadel. Tõenäoliselt tuuakse turule mitmeid peibutava hinna ja sisepõlemismootoritega võrreldava võimekusega sõidukid. Seni on õnnestunud Teslal röövida keskklassi hinnaga sõidukite turuosa. Ühel hetkel peavad tegema Saksa, Jaapani, Prantsuse, USA, Hiina, Korea suured autotootjad lihtsalt sama.

See hetk saabub pigem varem kui hiljem. Tesla kavad on suhteliselt suurejoonelised, eriti mis puudutab just odavama hinnaga sõidukeid. Lisaks Mudel 3 odavamale versioonile oodatakse 2019. aastal odavamasse klassi kuuluva maasturitüüpi Mudel Y esitlemist.

Autod on peredele sotsiaalses ja majanduslikus elus tähtsal kohal. Seetõttu võib koonduda tähelepanu mudelite omadustele sarnaselt telefonide võrdlemisele. Probleemide teravik asub aga hoopiski mujal. Selleks on muutuvad nõuded elektrivarustusele, sest elektrisõiduk hakkab tõesti sarnanema mobiiltelefonile. See tähendab, et seda laetakse, kus parajasti juhtub, aga laadima peab.

Võimalik, et laadimispunktideks saavad tänavavalgustuspostid. Ilmselt asutakse ümber ehitama kaubanduskeskuste parklaid jne. Siin ei saa oodata ja vaadata, sest elektrisõidukite toitevõrgustiku areng ei tohi jalgu jääda autopargi muutustele. See on riikliku konkurentsivõime küsimus ja siit jõuame tagasi algava aasta juurde. See on viimane aeg nende teemade tõstatumiseks argielu teemade sekka.

Muu hulgas elavneb küsimus auto omamise otstarbekusest. Kui olemasoleva sisepõlemismootoriga variant kaotab elektrisõidukite saabumise tõttu kiiresti väärtust, peab elektriauto omamiseks koduse elektrisüsteemi võimsuse suurendamiseks ümber ehitama. Samuti vähendab uue auto soetamise soovi sõnumid isejuhtivatest sõidukitest, muutub populaarseks autost loobumine ja sõidu kui teenuse levik.

Seetõttu jääb autost loobunud peredele rohkem raha kätte, autoärile jääb raha saamata, uus olukord nõuab uusi seaduseid, kasvavad poliitilised pinged ja kasvab hüppeliselt kandidaatide arv, kes pakuvad end kunstnikuna kaasa Yukazu Maezawa reisile Maast võimalikult kaugemasse punkti.

Selle jutustuse seemneid tasub jälgida algaval aastal tähelepanelikumalt. Soovin teile selleks meelerahu!

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".


Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: