Bonobot paeluvad meeldivad tundmused
Kollase ajakirjanduse tegijad teavad väga hästi, millised pildid lugejate pilku püüavad - ikka sellised, millel on emotsionaalne sisu, ja tundub, et negatiivse emotsionaalse sisuga pildid on selles veelgi tõhusamad kui positiivse emotsionaalse sisuga pildid.
Hollandi teadlaste tehtud katsetest selgub nüüd, et ka bonobod, šimpansitele lähedased inimahvid, pööravad emotsionaalse sisuga piltidele tublisti tähelepanu, aga nende puhul on mõjusamad pilgupüüdjad pigem positiivse emotsionaalse laenguga pildid.
Mariska Kret Leideni ülikoolist ja ta kolleegid näitasid emastele bonobotele arvutiekraanil pilte, kaks pilti korraga, üks ekraani vasakul, teine paremal poolel. Kui pildid kadusid, ilmus ühele ekraanipoolele must täpp, mida bonobo pidi siis puudutama, kui tahtis väikest toidupalakest saada.
Selgus, et eriti kärmelt jõudis bonobo näpuke täpini siis, kui samal ekraanipoolel, kuhu täpp ilmus, oli olnud positiivse emotsionaalse sisuga pilt, näiteks foto sellest, kuidas üks bonobo teisel kirpu otsis. Rohkem aega kulus täpi leidmiseks siis, kui pildi emotsionaalne sisu oli negatiivne, näiteks olid sellel mureliku moega bonobod.
Kret ja kaasautorid kirjutavad Ameerika Ühendriikide teadusakadeemia toimetistes, et küllap siis pöörasid katsebonobod positiivse emotsionaalse sisuga piltidele rohkem tähelepanu kui negatiivse emotsionaalse sisuga piltidele.
Positiivse sisu eelistamise poolest erinevad bonobod siis inimestest, aga ka oma lähimatest sugulastest primaatide seas, šimpansitest, kes samuti kipuvad negatiivse sisuga piltidele pisut suuremat tähelepanu pöörama. Uuringu autorite arvates võib see tuleneda sellest, et bonobod on väga sotsiaalsed olevused, kes ei ole enamasti üksteise suhtes nii agressiivsed kui seda tihtipeale on šimpansid või paraku ka inimesed.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa