X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

Hiina geeniinstituut asub müüma geneetiliselt muundatud kääbussigu

Kääbussiga.
Kääbussiga. Autor/allikas: BGI

Hiina juhtiv Shenzheni geeniinstituut BGI asub müüma algselt haigusmudelitena kasutamiseks mõeldud geneetiliselt muundatud minisigu. Tulevikus plaanivad instituudi teadlased kohandada geenide muutmisel teel ka loomade karvade värvi ja karvamustrit.

Minisead kaaluvad täiskasvanuna ligikaudu 15 kilogrammi ehk umbes sama palju kui keskmine koer või 7-10 korda vähem kui tapale minevad kodusead. Loomade hind jääb väljakande NatureNews teatel esialgu 1400 euro piirile. Müügist saadavat tulu kavatsetakse kasutada edasise teadustöö rahastamiseks.

Sigade kahandamiseks muutsid teadlased juba niigi suhteliselt väikeste, umbes 35-50 kilogrammi kaaluvate Bama sigade genoomi. TALEN'ina tuntud tehnika abil löödi enne kloonimisprotsessi algust välja kasvuhormooni retseptorite kodeerimise eest vastutava geeni GHR üks koopiatest, mille tulemusel registreerisid rakud loomade kasvueas nn kasvukäsklust nõrgemana ja sigade kasv jäigi kängu.

Loomade edasiseks paljundamiseks paaritati isasloomi normaalse kasvuga emastega. Kuigi taolisel viisil saadud järeltulijatest olid kääbuskasvu vaid pooled sead, oli lahendus siiski tõhusam kui kloonimisprotsessi täielikult kordamine. Kasvu kõrvale jättes olid teise põlvkonna sead BGI teadlaste sõnul täiesti terved.

Minisigade loomise algseks eesmärgiks oli hõlbustada sigade katseloomadena kasutamist. Kuigi sigade üldine füsioloogia sarnaneb inimestele rohkem kui rottide ja hiirte oma, on nende ülalpidamine kulukam ja eksperimentaalsete ravimiti testimiseks tuleb kasutada suuremaid doose.

BGI'ga mitteseotud teadlased märgivad artiklis, et sisuliselt ei erine tehtud töö traditsioonilisest loomatõugude aretamisest. Samas nendivad nad, et aeg, kui sarnaseid lahendusi hakatakse kasutama näiteks koerte või kasside peal, ei pruugi olla väga kaugel. Juba praegu pakutakse näiteks Lõuna-Koreas inimestele võimalust kloonida oma surnud koeri.