Dinosauruste hukku võisid hoogustada vulkaanid ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Dekkani trapid tänapäeval.
Dekkani trapid tänapäeval. Autor/allikas: Wikimedia Commons

Dinosauruste huku põhjus polnud veel kolmekümne aasta eest sugugi selge. Kümnendi lõpuks leiti aga, et asteroidi pool tekitatud Chicxulubi kraatri vanus langeb sauruste kadumisega täpselt kokku, millest piisas enamikele paleontoloogidele. Indias asuva Dekkani kiltmaa basaltkivimite täpse vanuse määramine annab nüüd kindlust, et allakäigule võisid hoogu anda ka vulkaanid.

Princetoni ülikooli geoloog Blair Schoene leidis koos oma Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi kollegidega, et Dekkani trapid sünnitanud vulkaanid hakkasid purskama umbes 250 000 aastat enne asteroiditabamust ja tegid seda veel pool miljonit aastat. Sadade tuhandete aastate vältel mattus keskmiselt 2,5 kilomeetri paksuse basaldikihi alla ligikaudu 518 000 ruutkilomeetri suurune maa-ala. Kohaliku elustiku hävitanud pursete käigus paisati atmosfääri suures koguses süsihappegaasi, vääveldioksiidi ja peenosakesi.

Aerosoolid oleksid mõjutanud ökosüsteemi mitmel viisil. Õhku paiskunud süsinikdioksiid viis töörühma hüpoteesi kohaselt tõenäoliselt maailmamere hapestumiseni, mis muutis selle eluvaenulikuks mitmetele mikroorganismidele. Planktoni produktiivsuse vähenemine oleks paisanud kaosesse ka ülejäänud toiduahela. Vääveldioksiid langetas samal ajal maailma keskmist õhutemperatuuri.

Töörühm järeldab, et kui töös kasutatud vulkaanipurskeid kirjeldanud mudel reaalsusele vastab, oleks see dinosauruste elu pärast asteroiditabamust veelgi kibedamaks teinud. Samas märgivad nad, et pole selge, kui palju vulkaanid asteroiditabamusele järgnenud väljasuremist kiirendasid. Eelnevates teadustöödes on leitud, et tempo, millega väljasuremine enne katastroofi toimus, polnud enne seda tavapärasest väga palju suurem. Vaatamata sellele, et selleks ajaks olid pursked kestnud juba 250 000 aastat.

Uurimus ilmus ajakirjas Science.

Allikas: Science