X

Laadi alla uus Eesti Raadio äpp, kust leiad kõik ERRi raadiojaamad, suure muusikavaliku ja podcastid.

Galaktikate kokkupõrge lõi Linnutee keskele lati

Foto: NASA / JPL-Caltech / R. Hurt (SSC-Caltech)

Linnutee galaktika on spiraalne galaktika. Tema keskmest keerduvad spiraalselt ääre poole harud. Aga kui täpsemalt vaadata, siis ei alga harud mitte päris otse galaktika keskmest. Päris keskel asub piklik, latikujuline struktuur, ja alles selle lati otstest saavad spiraalharud alguse.

Nüüd väidab rühm teadlasi, et selle pikliku lati kujunemisele on tugevalt kaasa aidanud üks ajalooliselt teada olev galaktikatevaheline kokkupõrge.

Samasuguseid latte tuleb ette suurema osa spiraalsete galaktikate keskel.

Teadlased on oletanud, et galaktikate kesklatid võivad tekkida lihtsalt galaktika aine tiheduslainete pikaajalisel toimel, aga viimasel ajal on mõeldud, et latid võivad moodustuda ka galaktika kokkupõrke tagajärjel teise galaktikaga.

Meie oma Linnutee galaktika on aegade jooksul põrganud kokku mitme väiksema galaktikaga.

Neist kokkupõrgetest oleme tagantjärele teada saanud Linnutee tähtede liikumise täpse analüüsi järgi, mida on teha võimaldanud Euroopa Kosmoseagentuuri kosmoseteleskoobi Gaia tehtud enneolematult täpsed mõõtmised.

Üks suuremaid neist kokkupõrkeist, kääbusgalaktikaga Gaia-Enceladus, toimus umbes 8–11 miljardit aastat tagasi.

Huvitaval kombel näitavad mudelid, et umbes selsamal ajavahemikul kujunes välja ka Linnutee keskne latt.

Alex Merrow Inglismaalt Liverpoolist John Mooresi Ülikoolist ja ta kolleegid tahtsid teada, kas kahe sündmuse vahel võis olla ka põhjuslikke seoseid.

Selleks mudeldasid nad arvuti peal võimalikke sündmuste käike Linnutee ajaloos.

Tulemused võimaldavad neil nüüd võrguvaramus arXiv avaldatud eelretsenseerimata artiklis kirjutada, et tõenäoliselt aitas Linnutee ja Gaia-Enceladuse kokkupõrge lati moodustumust kiirendada.

Latt oleks Linnutee keskele arvatavasti tekkinud ka ilma Gaia-Enceladuse abita, aga arvatavasti umbes kaks miljardit aastat hiljem.

Teadusuudised on Vikerraadios eetris esmaspäevast reedeni ca kell 8.35 ja laupäeval ca kell 8.25.