Ülirikaste kosmosemaania turgutab teadust ja inseneeriat

Amazoni asutaja Jeff Bezos teatas hiljuti plaanist rajada selle kümnendi jooksul kuni kümme inimest mahutav kosmosejaam. Sõltumatult plaanide teoks saamisest võib olla aga kindel, et ülirikaste auahnete plaanide mõjul saavad raha ja tööd taevaruumi laienemiseks vajaliku tehnoloogiate arendajad, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
"Bussijaam on koht, kus bussid seisavad. Rongijaam on koht, kus rongid peatuvad. Mul on laual tööjaam…" – jättis lause pooleli Nobeli preemiaga pärjatud ameerika kirjanik William Faulkner. Ilmselt jäi töö seisma, kuni ta leidis kirjutamiseks uue koha. Huvitav, mis peaks toimuma, õigemini seisma jääma kosmosejaamas.
Amazoni asutaja Jeff Bezos on pärast Amazoni peadirektori ametist loobumist keskendunud kosmoseteemale. Ettevõtliku mehe loodud Blue Origin raketiga on tehtud esimesed turismireisid piirini, millest mõnel hinnangul kosmos alles algab. Umbes selle koha peale võiks rajada midagi omaaegse postijaama taolist.
Maarjamaa postiveo-ajaloost saab teada, et hobustele rajatud posti- ja reisijate veo tõttu tuli teede äärde rajada toimiv postijaamade võrgustik. Postijaama koosseisu kuulus mitme eriala esindajad alates postijaamapidajast, postipoiste-kutsarite, seppade, tallmeistri ja kirjutaja oskustega tegelastest kuni köögitüdrukuni. Postijaamas sai hooldada ja vahetada hobuseid, pakkuda reisijatele söögipoolist ja öömaja.
William Faulkneri terase tähelepanekuga kooskõlas jäid post ja reisijad postijaama peatuma, aga vaid seni, kuniks koguti jaksu ning oodati öö või halva ilma möödumist.
Kriitikud heitsid Jeff Bezosele ette, et ta tegeleb sisutühja raiskamisega, vedades rikkaid inimesi meelelahutuslikule kõrglennule. Äsja lisandus vihje palju suurematest ambitsioonidest seoses kavandatava kosmosejaamaprojektiga Orbital Reef. Nimi võiks viidata kuivema maa siilule keset piiritut tühjuse ookeani.
Äriplaani kajastavate kuulduste järgi kavatsetakse alanud kümnendi teisel poolel avatavas jaamas pakkuda lisandväärtust ettevõtetele, sarnaselt maiste tööstusparkidega. Mahult pole jaam kuigi suur. Töökohti peaks piisama kümnele inimesele. Teisalt on suurus suhteline, seda eriti kosmoses, kus iga ruutsentimeeter on kallim maistest ruutkilomeetritest. Eraettevõtte loodav kosmosejaam peaks saama mahult sama suureks, kui on 1998. aastal suurriikide ühistööna loodud rahvusvaheline kosmosejaam ISS.
Pressiteates öeldakse, et Orbital Reef võimaldab igal soovijal omada orbiidil oma aadressi. Ainulaadne sihtkoht pakub teadusuuringutele, tööstus-, rahvusvahelistele ja kommertsklientidele konkurentsivõimelise hinna eest tervikteenuseid, sealhulgas kosmosetransporti ja logistikat, kosmoseasumit, seadmete majutust ning pardal oleva meeskonna teenuseid.
Oodatavate potentsiaalsete kliendirühmade seas loetletakse pressiteates kogemustega kosmoseagentuure, kõrgtehnoloogilisi konsortsiume ja seni kosmoseprogrammideta riike. Ebatavalisemate ja isegi üllatavate klientidena nimetatakse meedia- ja reisifirmasid, raharikkaid ettevõtjaid ja sponsoreeritud leiutajaid, unustamata ka muidu tulevikule mõtlevaid investoreid. Kõigile leiduks Orbital Reefil oma koht, kinnitatakse esmaspäeval välja saadetud tutvustuses.
Iga pikk reis algab esimesest sammust. Raketitranspordi ja kosmoses kinnisvara arendajate seas kasvab eraettevõtjate osakaal. Elon Musk on teistest peajagu üle, olles viinud astronaute 358 kilomeetri kõrgusel orbiidil asuvasse rahvusvahelisse kosmosejaama.
Juulis viis firma asutaja ja kolm reisijat 89 kilomeetri kõrgusele söör Richard Bransoni ettevõttes valminud kosmoselennuk SpaceShipTwo. Lend startis USA-st, New Mexicos asuvalt kosmose stardiplatvormilt. Õnneliku maandumise järgses vaimustuses jäi meedias märkimata, et lend oli kaldunud kavandatud trajektoorist kõrvale. Piloodikabiinis kõlas ka vastav hoiatus, mis oleks tavapärasemas olustikus põhjustanud lennu katkestamise.
Esimese sõidu erandlikkuse tõttu otsustati lend siiski lõpule viia. Lennutrajektoorilt kõrvalekaldumine võinuks lõppeda ohtliku maandumisega vales kohas. Asjaolu uurimise ajaks keelas USA lennundusamet seetõttu kosmoselennuki järgmised lennud.
Sõita on aga vaja, sest kliendid toovad raha ja lennud pakuvad vajalikke kogemusi senisest parema tehnoloogia ja kosmose transpordi teenuste arendamiseks. Olemasoleva, ajaloos üheksanda mehitatud kosmosejaama kogemusele rajanevalt täiuslikumana loodav orbitaalne postijaam võib kujuneda oluliseks kosmosega seotud protsesside katalüsaatoriks.
Elon Muski Marsini jõudmise plaan ja NASA kava rajada Kuule püsiasum vajavad Maast kõrgemal asuvat kütusetanklat. NASA kavatseb tehnika Kuule transportida samuti Muski rakettidega. Vahepeal Jeff Bezoselt maailma rikkaima inimese tiitli üle võtnud Elon Musk on vastava jaama rajamisest ka rääkinud.
Kas rikkad mehed teevad seda koos või mitte, ei muudaks eriti midagi. Rikastest ettevõtjatest kiirguva kosmosesära varjus tegutseb töises meeleolus mitmeid taevaruumi laienemiseks vajaliku tehnoloogiate arendajaid. Bezose-Muski-Bransoni trio aitab muuta valdkonna rahastamise atraktiivseks. Kosmosejaamas peatuvad inimesed, mis olekski vajalik eesmärk.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"