Magalhãesi pilved on omavahel kokku põrganud ({{commentsTotal}})

Meie Linnutee galaktika kaks kaaslast, Suur ja Väike Magalhãesi Pilv põrkasid üle saja miljoni aasta tagasi teineteisega kokku ja Väike Magalhãesi Pilv on selle toimel praegugi pisut pudenemas.

Nii järeldab oma töös rühm astronoome eesotsas Paul Zivickiga Ameerika Ühendriikidest Virginia ülikoolist, kes analüüsisid kosmoseteleskoobi Hubble kogutud andmeid Väikese Magalhãesi Pilve välimistest kihtides asuvate ja sealt veelgi väljapoole liikuvate tähtede kohta.

Kahe pilve nimelise galaktika enda liikumist uurinuna väidavad nad võrguvaramus ArXiv, et 97-protsendise tõenäosusega põrkasid need suhteliselt väikesed galaktikad ajavahemikus 180–114 miljonit aastat tagasi omavahel kokku. Selle põrke tulemusel on Väikese Magalhãesi Pilve sisemine dünaamika seniajani häiritud ning see kaotab tähti ja gaasi.

Zivick ja ta kolleegid prognoosivad, et mõne aja pärast lakkab Väikese Magalhãesi Pilves uute tähtede teke üldse. Selle tulemusel Väike Pilv piseneb ja tuhmub, aga päris kindlasti ära ka ei lagune, sest selles leidub piisavalt tumeainet, et mingit hulka tähti ikkagi koos hoida.