Astronoomid leidsid eksootilise hübriidtähe ({{commentsTotal}})

Punane hiid.
Punane hiid. Autor/allikas: NASA

Astronoomid teatavad, et on tõenäoliselt avastanud eksootilise punase hiiu, mille tuum on asendunud selle lähistel tiirelnud neutrontähega. Thorne-Zytkowi objektide (TZO) olemasolu ennustati pea 40 aastat tagasi, kuid seniajani oli neid kohatud vaid arvutisimulatsioonides.

Füüsikust Kip Thorne'i ja astronoomist Anna Zytkowi toonase teooria kohaselt tekivad TZO'd, kui teineteise lähistel kaks tähte tiirlevad. Kui üks enne teist supernoovana plahvatab, võib juhtuda, et tekkiv ülisuure tihedusega neutrontäht neelatakse ajastute möödudes teise tähe poolt alla. Punase hiiu staadiumisse jõudes kasvab tähtede läbimõõt hüppeliselt. Hiiu väliskihi gaas muudaks oluliselt neutrontähe orbiiti, asendades lõppkokkuvõttes punase hiiu tuuma.

Üllatavalt poleks Thorne'i ja Zytkowi ennustuste kohaselt taoline eksootiline objekt tüüpilisest punasest hiiust oluliselt ebastabiilsem. Kuigi neutrontähe ülitugev gravitatsiooniväli üritaks ainet neutrontähte tõmmata, tasakaalustaks selle mõju intensiivse kiirguse poolt avaldatav rõhk. Nii paistaks pealiskaudsel vaatlusel TZO tavalise punase hiiuna.

Thorne-Zytkowi objekti reedab selle keemiline koostis. Äärmuslik sisetemperatuur viib veidi teistsuguste termotuumareaktsioonideni, mille käigus sepistatavad elemendid ka tähe pinnale jõuavad, mis sellelt lähtuvale valgusele oma unikaalse jälje jätavad. TZO harulduse tõttu oli aga lootus neid Maale piisavalt lähedalt leida, et nendelt pärinevat valgust vajaliku täpsusega analüüsida äärmiselt väike. Ennustuste kohaselt tekib neid Linnuteel tuhande aasta jooksul vaid üks.

Värskes töös keskendus Anna Zytkow kolleegidega hiljuti Linnuteelt ja Magalhãesi Pilvedest leitud 62'le punasele hiiule. Nii leidsid nad, et ühe Väikeses Magalhãesi Pilves asuva punase hiiu HV 2112 rubiidiumi, liitiumi ja molübdeeni sisaldus on märgatavalt suurem kui tüüpilisel punasel hiiul, kuid samas heas kooskõlas TZO ennustatava koostisega.

Samas pole astronoomid veel surmkindlad, et tegu on ehtsa Thorne-Zytkowi objektiga. Zytkowi analüüs põhineb eeldusel, et HV 2112 asub Väikeses Magalhãesi Pilves. Samuti on mõned tähe omadused veidi teistsugused kui 1975. aastal ennustati. Kuid viimane võib autorite hinnangul olla tingitud lihtsalt sellest, et tähe sisemuses toimuvat konvektsiooni kirjeldavad mudelid on vahepealse ajaga võrreldes täpsemas muutunud.

Töö ilmub Kuningliku Astronoomia Seltsi toimetistes.

Allikas: MNRAS