Enim tulu toonud meelelahutustoode näitab inimkonda vägivaldse romantikuna
Inimkonna meelelahutuse eelistusest saab ilmselt välja lugeda mõndagi selle olemuse kohta. Mida võiks arvata seega tõdemusest, et filmidega "Star Wars VII", "Avatar" ja "Titanic" kuulub samasse ritta vägivaldne arvutimäng "Grand Theft Auto", küsib R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kui elu on mäng, nagu paljud targemad märgivad, peaks olema selle karbil hoiatav silt "alla 18-aastastele keelatud". Silt tähistaks vaid hoiakut. Noorematele poleks elus osalemine keelatud. Silti ignoreeritakse vaikiva heakskiidu või vähemalt vaoshoitud nördimusega, nagu juhtub praktiliselt kõikide arvutimängude puhul.
Mängu seostatakse peamiselt meelelahutamisega. Sellisena peaks mängude valik peegeldama inimese loomust. Samamoodi kajastavad seda ülejäänud meelelahutuse vormid. Meelelahutus on midagi, mida tarbitakse vabatahtlikult. Seda ei sunnita peale nagu tööd või õppimist. Seda ei pea ka võtma kui tasuta odavat asja, millega täidetakse aega parema puudumisel. Otse vastupidi, meelelahutuse eest ollakse valmis tegema olulisi kulutusi. Esmalt loomulikult sellele pühendatud ajana, aga ka reaalse rahana, milleta poleks pururikkaid muusikuid ega filminäitlejaid.
Sellest tulenevalt võiks inimese mõistmiseks uurida, millise meelelahutuse eest on ta kõige rohkem maksnud. Näiteks filmi "Titanic" kassatulud ületavad 2,18 miljardit dollarit. See on ajaloo teiseks suurima müügitulemiga linateos. Filmi sisu põhjal võiks pidada modernsest inimkonda romantikuteks. Sama hinnangut kinnitab teinegi filmistatistika seik. Nimelt on ülemaailmses kino kassahittide edetabelis veel kaks üle kahe miljardi dollari teeninud filmi.
Esimesel kohal on 2,7 miljardi dollariga "Avatar". Tõenäoliselt oleks ekslik järeldada, nagu meeldiks planeedi elanikele mõlema filmi tootjaks olnud James Cameron. Pigem räägivad mõlemad seigad inimestes varjuvast lüürilisest igatsusest armastuse järele. Olgu lisatud, et ka kolmandat üle kahemiljardilise kassaga filmi võib pidada romantikute eineks. Selleks on 2015. aastal vändatud "Star Warsi" seitsmes episood.
Ometi ei saa nimetatud filmide põhjal öelda, et inimesed on romantikud. Üks meelelahutuse ilming trumpab neid filme mitmekordselt. Tegemist on omalaadse sotsiaalse vastuolu näitega. Selle konkreetse meelelahutuse nautlejad teavad, mis on "Titanic" ja "Avatar", aga vastupidi mainitud filmide vaatajad ei tea nimetatud asjandusest enamasti midagi.
Aga võiks, sest Guinnessi rekordite raamatus kuuluvad sellele rekordid seitsmes kategoorias. Näiteks osteti seda esimese 24 tunni jooksul 800 miljoni dollari eest. Kolmandal päeval ületas müük miljardi piiri. Nende näitajate näol on tegemist suurima 24 tunni käibega ja kõige kiiremini miljardi dollari müügipiiri purustanud meelelahutustootega.
Neist viktoriiniküsimuste variantidest veelgi tähenduslikumaks on asjaolu, et tegemist on kõikide meelelahutustoodete võrdluses enim ostetud kaubaga. Tänaseks on seda müüdud enam kui kuue miljardi dollari eest. Hoolimata sellest, et tegemist on juba 2013. aastal turule toodud kaubaga, jätkub selle müük sedavõrd suurelt, et kuulujuttude järgi on järgmist edasiarendatud installatsiooni oodata alles aastal 2020.
Suure küsimuse vastus, mida paljud vist ei tahaks teada, on vägivaldne ja mõnel hinnangul misogünistlik ehk naistevihkajalik arvutimäng "Grand Theft Auto" viies osa. Nii palju siis romantikast! Juhul kui meelelahutusele tehtavate kulutuste põhjal saab inimkonnale kompetentseid hinnanguid anda – midagi siiski saab. Kasvõi seda, et mängu kaanel on enamustes riikides punane silt "18+", mis peaks tähistama küpses vanuses klientuuri. Nagu tõdetud, lapsi taoline silt mängust eemal ei hoia. Võimalik, et paljud mänguritest ei oskagi veel lugeda.
Huvitavamaks ning inimkonna hingeelu peegeldavamaks võib pidada analüüsi, mille järgi mängivad lisaks alaealistele seda autodega inimestest üle sõitmist, politseiga tüli norimist ja naiste tarbeobjektidena käsitlemist edendavat mängu paljud täiskasvanud. Teisiti oleks kuut miljardit raske kokku saada.
Statistiliselt iseloomustab neid keskmisest umbes kolmandiku võrra suurem tõenäosus, et mängijal on lapsed ja ligi 50-protsendise suurema tõenäosusega on ta abielus. Ülejäänud mängudega võrreldes asub "GTA V" mängija umbes 54-protsendilise suurema tõenäosusega sotsiaalmajanduslikul redelil keskmise sissetuleku kohal. Lõpuks tuleb välja, et sama mäng on erakordselt populaarne 55–64-aastaste demograafilises valimis.
Pole teada, kas neil napib päris elu mängus vägivalda või vastupidi. Valitsev rusikaõigus on muutnud nad vägivalla suhtes tuimemaks. Nad otsivad mängudele ainuomase uuesti alustamise võimaluse läbi tunnet, et seekord läheb paremini.
Järelikult, ikkagi romantikud!
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"