Õpilasteadus: rahvuste lõimimiseks läheb tarvis enamat, kui eesti keele õpetamist
Kuigi emakeelena vene keelt kõnelevad kooliõpilased saavad hakkama ka eestikeelses keskkonnas, jääb ainuüksi sellest eesti- ja venekeelsete noorukite lõimimiseks vajaka, selgub Tallinna Saksa Gümnaasiumi õpilase Martina Eerme õpilasuurimusest.
Kõige suurem oli uurimuse kohaselt eesti ja vene õpilaste ruumiline eraldatus pühade ajal, mida veedeti tavaliselt koos oma pere ning rahvuskaaslastega.
Erinevates keelekeskkondades möödusid enamasti ka nädalavahetused. Vene emakeelega õpilased eelistasid veeta rohkem aega venekeelsete õpilastega, harvem kodus eesti keelt kõnelevate noortega. Eestlased veetsid aga nädalavahetused ainult eestikeelses seltskonnas.
Sama võis täheldada huviringide puhul. Seal käisid tööpäeviti peaaegu kõik uuringus osalenud 18 õpilast. Kuna vene emakeelega õpilased rääkisid nii eesti kui ka vene keelt, oli neil huviringide valikul suurem valik. Tihti osalesid nad nii eesti- kui ka venekeelsetes ringide tegevustes. Eestlased käisid kehva keeleoskuse tõttu vaid eestikeelsetes trennides ja huviringides.
Ülejäänud vaba aja veetsid õpilased kõik erinevalt. Tavaliselt olid nii eesti kui ka vene õpilased vabal ajal oma kodu lähedal. Mõlemast rahvusest noored veetsid meeleldi aega kesk- ja vanalinnas.
Eelnev tuli välja ka mobiilpositsioneerimise andmete uurimisel. Kõik kasutasid ruumi veidi erinevalt. Enamasti veetsid noorukid aga vaba aega oma koduasumis, kohtades, kus asuvad trennid ja huviringid, ning kus elavad sõbrad. Seega saab öelda, et eesti ja vene õpilased veedavad vaba aega veidi eri paigus.
Martina Eerme rõhutab, et uurimuses osalenute arv polnud kuigi suur
. Seetõttu ei saa teha selle töö põhjal veel suuri üldistavaid järeldusi. Uurimuse tarbeks intervjueeris Eerme 14 õpilast Tallinna Saksa Gümnaasiumist (eesti kool) ja nelja õpilast Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasiumist (vene kool). Kuus TSG õpilast olid vene emakeelega, kuus eesti emakeelega ja kaks kakskeelsed.
Samu küsimusi esitati intervjuus samas järjekorras ja tehti eesti keeles. Lisaks määrati nelja õpilase asukohta mobiiliga, kasutades Tartu Ülikooli äppi YouSense. Üks mobiilipositsioneeritud õpilane oli eesti emakeelega, ülejäänute kodune keel oli vene keel.
Tööd „Etniline segregatsioon Tallinna koolinoorte vaba aja ruumikasutuses“ juhendasid Ivi Olev ja Rein Ahas.
ERR Novaator tutvustab õpilaste teadustööde riikliku konkursi teise vooru jõudnud uurimusi, mille hindamine ja autasustamine toimub tänavu 12. ja 13. aprillil õpilaste teadusfestivalil Tartus Eesti Rahva Muuseumis.