Kristjan Port: Samsungi haaras isesõitvate autode kullapalavik

Isejuhtivate autodeta tulevikule mõtlemine muutus äsja endisest raskemaks ja mõte tänase autoga suhte pikenemisest kergemaks. Viimati oli uudiseks, et USA-s Californias kehtiva seaduse järgi peab iga juhita sõiduki testimisest huvitatud ettevõte end vastavas avalikus registris kirja panema.
Avalikult kättesaadavas nimekirjas oli veel hiljuti 29 ettevõtet, sealhulgas suured autotootjad, Google ja Uber ning rida selliseid tegijaid, kelle nimi ei seostu esialgu millegagi. Ilmselt seostuvad siis tulevikus uue põlvkonna autodega. Aprillis lisandus ettevõtega, mis on saanud loa autode avalikel teedel testimiseks, ka Apple.
Analoogseid lube autode testimiseks avalikus liikluses nõuavad teisedki omavalitsused ja riigid. Näiteks Lõuna-Koreas väljastab sellise maa-, infrastruktuuri- ja transpordiministeerium. Seni on lube välja antud kahekümnele ettevõttele. Äsja sai oma isejuhtiva auto testimiseks loa Samsung.
Esialgu võib olukord meenutada Apple'i kopeerimist pelga refleksina, ilma mõtlemata. On ju seda varem juhtunud, kui Samsung matkis suhteliselt salgamatult Apple uue põlvkonna telefoni sisu ja vormi kuni kõverusteni välja. Järsku juhtus nii, et Apple'i tegemiste üle valvet pidanud Samsungi ametnik oli tööst väsinud ega mõelnud pikemalt Apple'iga seotud autouudist märgates ja edastas kiirkorras alluvatele käsu alustada isejuhtiva auto loomist või kopeerimist.
Ausalt öeldes võib olla taolises spekulatsioonis terakene tõtt. Seda pigem suures pildis, kui Samsungi juhtkond kavandas järgmise ärimudeli arendamist. Võibolla käis versioonide seast läbi autonduse teema, kuid päästiksündmuseks oli vana rivaali tegutsemine. Igal juhul paigutab uus tegevusliin Samsungi järjekordsesse pingsa konkurentsi keskkonda, kus tegutsevad lisaks Apple'ile praktiliselt kõik autotootjad ja olulisemad telefonide tootjad. Viimaste seast puudub vaid Microsoft.
Kes soovib, võib sõlmida kihlvedusid, mitte kas, vaid millal teatab Redmondi ettevõte uuest tegevusliinist. Tegelikult on firma alustanud juba koostööd Volvoga. Esialgu loomaks autosalongidesse virtuaalreaalsusel põhinevat ja Microsofti Hololensi tehnoloogiat kasutava autode virtuaalse demonstratsiooni lahendust. Selle projekti tutvustamise käigus mainiti koostöö võimalikust arenemisest ka isejuhtivate autode suunas.
Samsung teeb koostööd autosid valmistava Hyundai'ga. Seega ei ole teedele oodata Samsungi toodetud sõidukeid. Vähemalt esialgu näeb ettevõte endale kohta robotautode valmistamise elektroonika, sensorite ja juhtimistarkvara alal. Sisuliselt töötab Samsung selle nimel, et igal autotootjal oleks võimalik vajalik juhtimislahendus sisse osta, ilma kuluka ja riskialti in-house arendustöö vajaduseta. Just seetõttu ongi üha raskem ette kujutada tulevikku ilma robotautodeta.
Teiseks ei ole põhjust suhtuda nähtusesse rahuliku stoilisusega, nagu aega veel oleks. Hetkel paistab, et kõigil maailma suurtel tehnoloogiaettevõtetel on töös või vähemalt huvi tegeleda isejuhtivate autode arendamisega. Kes soovib, võib joonistada õhku äriplaanide Gantt-graafikuid, mille tegevuste klotsikesed ja neid ühendavad joonekesed jooksevad lõpuks kokku kalendriruudustikku märgitud lõputähisesse.
Taolised arendusplaanid on konkreetsed ja suhteliselt lühiajalised, arvatavalt mõne aasta pikkused. Sest äri peab nägema, millal lõpeb kulutuste tegemine ja saab alata tulude kogumine.
Järsku vaatad nüüd oma autot teise pilguga, sest uue autode põlvkonna saabumise uudiste konkreetseks muutumine on üsna ligidal. Ja siis juhtub midagi sarnast äsja Apple'i uusima iTelefoni müügis ebameeldiva üllatusena tekkinud langusele. Põhjuseks arvatakse olevat hiljutine uudis kavast aasta lõpuks tuua turule 10 aastat iPhone'i tähistava juubeliaasta mudel, mida peab ostjate fantaasia nii erakordseks, et seda tasub paar aastat vana telefonironti edasi kasutades oodata.
Sama võib juhtuda autode müügiga. Siis võib üleüldse juhtuda igasuguseid asju, millega püütakse vana põlvkonna autodest lahti saada. Seega muutus tänase autoga tulevikule mõtlemine lihtsamaks, sest keegi ei taha seda varsti enam üles osta.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates Portaal.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: Portaal