Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Pandade soolestik meenutab endiselt lihasööjate oma

Pilt on ilustreeriv
Pilt on ilustreeriv Autor/allikas: Reuters

Pandad on teada-tuntult oma toidu suhtes äärmiselt valivad, süües pea ainult bambust. Loomade kõhus elavaid baktereid uurinud bioloogid leiavad aga, et kuigi loomad on sellest toitunud jjuba rohkem kui kaks miljonit aastat, meenutab soolestiku mikrobioom koosseis endiselt lihasööjate oma.

Tänapäeval elavate hiidpandade eellased õgisid nii liha kui taimi. Loomad asusid pelgalt bambusest toituma vaid umbes 2-2,4 miljoni aasta eest. Teadlased spekuleerivad, et lihahimu kadumiseni viis mutatsioon umamit tajuda võimaldavat retseptorit kodeerivas geenis, mille tulemusel ei suutnud pandad enam hõrku maitset tajuda

Taimtoiduliseks hakkamisest saadik on evolutsioon andnud neile tugevad lõuad kui pseudopöidla. Nähtavamatele muutustele vaatamata meenutab loomade soolestik nii selle pikkuse kui seedeelundkonna poolt eritatavate ensüümide poolest endiselt lihasööjate oma. Värske uurimus näitab 45 panda näitel, et loomade kõhust puuduvad ka klassikalised tselluloosi lagundamisega seostavad bakteriliigid nagu Ruminococcaceae ja Bacteroides.

Soolestikku täidavad hoopis omni- ja karnivooridele omased liigid, näiteks Escherichia, Shigella ja Streptococcus. Bakterite liigiline koosseis vihjab, et pandad suudavad bambuse tselluloosist ammutada teiste taimtoiduliste looamdega võrreldes suhteliselt vähe energiat. Hinnanguliselt lagundatakse päeva jooksul söödavast 12,5 kilogrammist bambusest vaid kuni 17 protsenti.

Pandade seedeelundkonna puudustest lähtuv energianappus võiks pakkuda selgitust loomade sigimise eripäradele. Emaspandadel toimub ovulatsioon kord aastas, munarakk püsib viljastusvõimelisena vaid umbes kolme päeva. Viljastatud munarakk hakkab emakas arenema alles paar kuud hiljem. Töörühm oletab, et nähtav ajastatus sõltub otseselt bambuses leiduvatest toitainetest.

Uurimus ilmus ajakirjas mBio.