Artikkel on rohkem kui viis aastat vana ja kuulub arhiivi, mida ERR ei uuenda.

Tšillipipar võib pidurdada soolekasvajate arengut

Punane pipar sisaldab aktiivseid koostisosi
Punane pipar sisaldab aktiivseid koostisosi Autor/allikas: Wikimedia Commons

California ülikooli teadlased näitasid, et punases pipras leiduv kapsaitsiin tekitab hiirte soolestikku vooderdavates rakkudes kindla retseptori kroonilist aktivatsiooni, vallandades nii reaktsiooniseeria, mis viib soolevähiriski alanemisele.

Sellised teadmised avaldati ajakirjas The Journal of Clinical Investigation.

Retseptor nimega TRPV1 avastati algselt sensoorsetes neuronites ning teda kirjeldati kui molekulaarset valuretseptorit.

Hiljuti õnnestus teadlastel aga näidata, et TRPV1 avaldub ka soolestiku epiteliaalsetes rakkudes, kus tema aktivatsiooni reguleerib epidermaalse kasvufaktori retseptor EGFR. Viimase näol on tegemist soolestiku rakkude jagunemise olulise suunajaga; hästi on teada, et soolestikku vooderdavaid rakke asendatakse umbes iga 4-6 päeva möödudes.
EGFR-i aktiivsus on vajalik rakkude normaalse ringluse tagamiseks. Samas, kui selline signalisatsioon väljub kontrolli alt, suureneb kasvajate arengurisk.

Nüüd näitasidki teadlased, et EGFR-i poolt aktiveeritud TRPV1 kontrollib tagasiside mehhanismi kaudu omakorda EGFR-i avaldumist, surudes maha rakkude liigset kasvu ja kasvajate arengut. Geneetiliselt muundatud hiired, kes TRPV1 retseptorit ei omanud, kannatasid soolevähi käes oluliselt sagedamini.

Seega toimib TRPV1 soolestiku kasvajate mahasurujana. Kapsaitsiini poolt tekitatud TRPV1 krooniline aktivatsioon võib olla kasulik kõrge soolevähiriskiga indiviididele.

Loe lisa:
Chilli peppers for a healthy gut: Spicy chemical may inhibit gut tumors (Science Daily)

Toimetaja: Katrin Sak

Allikas: Science Daily