Muljeid USAst (California) - Stanfordi Ülikooli innovatsiooni ajakirjanduse 7. konverents (Storytelling in the timeof creative destruction) ja retked Silicon Valley ettevõtetesse
Muljeid jagavad
Piret Suurväli, ERR-i haridustoimetuse juhataja.
Sissejuhatus teistele: kuidas me San Franciscos ja Räniorus liikusime, kellega kokku saime ja mis konverentsilt silma jäi (ppt)
Toivo Tänavsuu, Eesti Ekspressi ja TestMarket.eu ajakirjanik
Kuidas minust kui ajakirjanikust sai kahe Silicon Valley visiidiga ajakirjanik-ettevõtja
2008 aasta jaanuaris astus minu laua juurde Ekspressi peatoimetaja Priit Hõbemägi ja küsis, ega ma ei tahaks blogima hakata. Miskipärast ütlesin ma talle pikalt mõtlemata jah ning käivitasin oma eestikeelse ajaveebi, mis vist siiani veel aadressil ekspress.ee/ajaveeb/toivo on üleval, kuid mille pidamise olen tänaseks lõpetanud.
Tol samal kevadel avanes aga võimalus sõita Silicon Valleysse ja osaleda Stanfordis toimuval innovatsiooniajakirjanduse konverentsil. Sealkandis polnud ma varem käinud. Ainult Hugh Hefnerit Beverly Hillsis olin korra külastanud ja temaga intervjuu teinud.
Stanfordi konverentsile läksin sisuliselt ilma eriliste ootusteta. Mäletan, et olin varem korduvalt termini „innovatsioon“ üle muianud, et see on sisutühi, pole ei siga ega kägu. Tollal oli selle termini populaarsus Eestis kiires kasvus, kõik tegid innovatsiooni. Natuke naljakas oli kuulata.
Stanfordi konverentsis 2008 mulle eriti midagi külge ei jäänud. Mäletan vaid seda, et avakõne pidas Steve Jürvetson ja see oli väga huvitav. Samuti seda, et konverentsil pandi ühtseks kompotiks kokku kaks täiesti erinevat asja - meedia innovatsioon ja meedia kajastatud innovatsioon. Kolm päeva käis üks struktuuritu jahumine ja kusagile ei jõutud eriti. Viimase päeva lõpuks jäid read saalis väga hõredaks juba, ma olin üks väheseid kes konverentsi lõpuni kuulas.
Aga tühja see ka ei läinud!
Mäletan, et kusagil teise päeva esimeses pooles sain ma auditooriumis istudes justkui välgutabamuse – mul plahvatas peas küsimus: miks ma blogin Eesti tehnoloogiafirmadest ainult eesti keeles, kui ma võiksin täiesti vabalt ju blogida ka inglise keeles, sest nii oleks meeletult suurem potentsiaalne lugejaskond.
Järgnevad päevad elasin ma täielikult selle idee lummuses, kuni koduteeni välja. Siin sai Ekspressi veebimasterile nii palju pinda käidud, et ta aitas mul keskkonna püsti panna. Sündis Eesti tehnoloogiablogi TigerPrises.com. Muide, selle nime mõtlesin ma ise välja.
Tänaseks on minu blogimine jõudnud nii kaugele, et mind „pärjati“ äsja aasta ettevõtluse edendaja auhinnaga ning Taivo Paju kirjutas konkursi aastaraamatusse artikli „Toivo Tänavsuu esimene õnnestumine äris“.
Tegelikult on kõige olulisem hoopis see, mis jäi 2008 suve ja 2010 sügise vahele.
Selle aja märksõnad on muuhulgas järgmised:
- Pidev enesearendamine teemal kuidas ehitada üles edukat ja toimivat online meediaväljaannet
- Pidev katsetamine ja ideede genereerimine, „mängimine“ layouti jm kujunduselementidega, igasuguste lisade (widgetite) katsetamine klientuuri peal
- Erinevad katsed ärimudelitega
- Äriplaani koostamise õppimine, blogi ärilise laienemise stsenaariumite läbi käimine. Üks fakt: ühel hetkel käisid mul vägagi intensiivsed läbirääkimised Arengufondiga teemal blogisse riskikapitali kaasamine ja laienemine üle Ida-Euroopa! Ehkki sellest diilist siiski asja ei saanud, sain väga väärt kogemusi.
- TestMarket.eu (endine TigerPrises.com) on kajastanud enam kui 200 Eesti tehnoloogiaettevõtte tegemisi, tootnud olen üle 70 videoklipi ning blogi on loetud enam kui 80 riigis kuni 700 korda päevas.
Ehk tegelikult on Stanfordis käik mulle kaasa toonud väga palju praktilisi teadmisi ja kontakte. Olgugi, et tänaseks olen oma blogi sisuliselt mittetulunduslikuks tunnistanud sest üksi TechCrunchi nii väikesel turul ikka ei ehita.
Kahel korral (2008, 2010) olen nüüd käinud ka innovatsiooniajakirjanduse konverentsil Stanfordis. Kui esimene kord tõi mulle kaasa inspiratsiooniplahvatuse ja ma lõin blogi, siis teine konverents tõi eelkõige huvitavaid kontakte huvitavate inimestega. Kas konverentsi ettekannetes oli midagi, mis mind kõrvuni haaras – ei oska öelda. Pigem nende konverentside märksõnad minu jaoks olnud inspiratsioon ja kontaktid, kui teadmised. Võibolla on põhjus selles, et korraldaja David Nordforsi jaoks on tegu eelkõige äriga, mistõttu jääb üritustel puudu selgest struktuurist ja fookusest.
Kas ma tahaksin osaleda veel Stanfordi konverentsil ja külastada Silicon Valley ettevõtteid? Iga kell! See on koht, kust lihtsalt pole võimalik midagi kaasa tuua. Esimeselt Silicon Valley reisilt tõin koju umbes 15-20 erinevat artiklit, mis avaldasin nii oma blogis, Ekspressis kui ka EASi väljaannetes HEI ja Inseneeria. Teiselt reisilt sai pisut vähem toodud, kuid reis oli ka veidi lühem.
Kogu jutu kokkuvõttes võib öelda, et mulle on praegu avanemas USA suunalt võimalused, millest ma 2 aastat tagasi ei oleks osanud unistadagi. Kas, millal ja mis kujul need realiseeruvad, näitab tulevik.
Kerttu Metsar, Delfi arendusjuht
Cisco ja SRI - Silicon Valley vapustavad visionäärid (ppt)
Villu Päärt, Tartu Ülikooli teadusportaali Novaator peatoimetaja
Mis on singulaarsus, kes on Ray Kurzweail ja mis laadi kool on Singularity University (ppt)
http://www.nature.com/news/2010/100915/full/467266a.html
http://www.nytimes.com/2010/06/13/business/13sing.html?_r=1&pagewanted=2&hp
Kes on Peter Aldhous (ppt)
Kristjan Kaljund, ajakirjanik (ETV telesari Osoon, ajakirjad Digi ja Tarkade Klubi)